Re: [Czuwaj] Odeszła druhna Halina [*]

steppenwolf44 w op.pl steppenwolf44 w op.pl
Czw, 10 Lut 2011, 23:43:44 CET

Przedwczoraj, tak na szybko, przekleiłem tylko wiadomośś z zhp.pl. Więc teraz napiszę coś od siebie.

Druhna Halina (a właściwie po prostu Halina, bo nawet osoby o kilkadziesiąt lat młodsze mówiły do Niej po imieniu) była postacią niezwykłą. Choć przez kilkadziesiąt lat współtworzyła historie harcerstwa, to właśnie Ona staje mi przed oczami gdy słyszę określenie "osoba młoda duchem". Bo "druhna Babcia" do późnej starości zachowała niesamowitą zdolność niezależnego, krytycznego myślenia i bronienia swoich opinii - opinii odważnych, czasem nawet trochę kontrowersyjnych, ale trafnych, inteligentnych i przemyślanych.
Halina Wiśniewska była wychowanką Jagi Falkowskiej i uczestniczką wydarzeń, które dziś są dla nas ważną historią (przedwojenny zlot w Spale, Szare Szeregi i powstanie warszawskie, działalność ZHP w latach 1945-49, legendarna "Czarna Jedynka" w latach 70-tych i Kręgi imienia Andrzeja Małkowskiego w 1980, wreszcie "Banda Czworga" i współpraca ze Stefanem Mirowskim w pierwszej połowie lat 90-tych) ale nie kreowała się na bohaterkę, nie robiła z siebie "żywego pomnika". Wręcz przeciwnie, była skromną, zupełnie normalną druhną, po prostu... Druhną Babcią. Ale był to ten rodzaj skromności, który cechuje osoby naprawdę wielkie - takie które nie chwalą się czego to dokonały, bo po prostu już nie muszą się niczym przechwalać.
Ja z Druhną Babcią po raz pierwszy zetknąłem się w 2001 lub 2002 roku podczas cyklu spotkań w siedzibie Hufca Warszawa-Mokotów, podczas których opowiadała o historii harcerstwa i własnym udziale w tej historii (zapisem tych spotkań jest książka "Gawędy Druhny Babci" - gorąco polecam). Później miałem zaszczyt współpracować z Nią w Muzeum Harcerstwa, w którym aktywnie działała dopóki zdrowie Jej na to pozwalało.
I ciągle trudno mi się przyzwyczaić do myśli że Halina już nigdy nie przyjdzie do Muzeum, nie uśmiechnie się znad swojego biurka i nie powie jakiejś ciętej ale bardzo trafnej uwagi na temat współczesnej sytuacji harcerstwa. I może zabrzmi to patetyczne, ale mam poczucie że wraz ze śmiercią Haliny Wiśniewskiej skończyła się pewna epoka.

Żegnaj, Druhno Babciu...

Michał Piotrowski
Muzeum Harcerstwa

PS. Pogrzeb odbędzie się w poniedziałek 14 lutego. Początek mszy o 11.00 w kościele św. Karola Boromeusza na starych Powązkach.