[Czuwaj] Na dzień Myśli Braterskiej uwagi Chytrego Kota ku rozwadze

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Pią, 18 Lut 2011, 16:20:52 CET

Na portalu "Harcerza Rzeczypospolitej", http://www.hr.bci.pl
z okazji Dnia Myśli Braterskiej,
wypowiedział się jeden z Nestorów Harcerskich, legendarny Chytry Kot.
Jego Refleksja na Dzień Myśli Braterskiej, jest naszym (KPW) zdaniem
wyjątkowym głosem w materii Ruchu Harcerskiego w Polsce.
Tylko nie wiadomo, czy dzisiejsze harcerskie związki
jeszcze dorastają do tego WEZWANIA O REFLEKSJĘ !

----------------------------------

Na dzień Myśli Braterskiej uwagi Chytrego Kota ku rozwadze.

Jak Druhowie przypominają sobie - początkiem zawiązania się pierwszego
starszoharcerskiego Kręgu Puszczy był V Zjazd Starszoharcerski w Kiełpinach
na Pojezierzu Brodnickim, który w niezbyt dużym składzie
(19 druhów i 25 druhen) odbył się w ostatnich dniach sierpnia 1930 roku,
choć pierwsze miana nadawano już w latach 20-stych ub. wieku.

Ale wiemy też, że zalążki puszczaństwa przejął do skautingu od E. Thompsona
Setona Baden Powell. Pojęcie "puszczaństwa" miało (według dzisiejszych
określeń) swe podłoże w ówczesnej myśli ekologicznej.
Dziwnym zbiegiem przypadków, miałem możliwość poznać bliżej i szerzej
tłumaczenie pism Setona, z których zapamiętałem szczególnie zwrócenie uwagi
na problem zagrożeń dla człowieka, który wchodzi na puszczańską ścieżkę...

I ponieważ wszyscy mamy pojęcie co do walorów, ale i możliwości działania
puszczańskiego dzisiaj, ten problem jest jakby istotniejszy dla mnie.
Bo dzisiejsza puszcza od swej groźnej strony to "puszcza charakterów
ludzkich" w których tyle zła, nienawiści czy po prostu wrogości
i braku wzajemnego zrozumienia.

Doświadczamy to w dzisiejszym harcerstwie, bardzo wyraźnie, podkreślając swe
indywidualne i zbiorowe "inności" poglądów, które nie prowadzą nas do
"piękna puszczy", jaką według mnie byłaby ideowa jedność harcerstwa
na Jubileusz 100-lecia jego istnienia.
Wzorem doświadczeń z Ruchu Skautowego może być kilka a teoretycznie nawet
wiele (i to w jednym państwie) organizacji skautowych (związków)
ale muszą one podporządkować się bez reszty zasadom "zachowywania się
w Puszczy", zasadom dobrym, nas uszlachetniającym, jak i świadomości tych,
które są zagrożeniem, które szkodzą, bo prawa puszczy są jedne dla
wszystkich i te same dla wszystkich.

Życzę Wam, ale i nam wszystkim szczególnego uwrażliwienia na negatywy
w naszej "puszczy wychowawczej" w Polsce, a po ich zneutralizowaniu,
obejściu czy sprytnym ich uniknięciu będziemy dopiero mogli cieszyć się
z dodatnich wpływów dzisiejszego puszczaństwa. Bowiem są one najważniejsze
dla zbiorowości, każdej harcerskiej "małej puszczy", jak i dla tych
indywidualnych osobników, którzy w puszczy szukają miejsca dla wyciszenia
i refleksji umożliwiającej wszystkim razem żyć po puszczańsku na co dzień.

Czuj Duch !
Chytry Kot

P.S.

Tym co znają "Obrzędowy Piec"
czy też "Vademecum Zastępowego"
raczej nie muszę przedstawiać Chytrego Kota.

Pozdrawiam
Czesław