[Czuwaj] PWD komendanta obozu (podobozu)

brzuska w mp.pl brzuska w mp.pl
Pon, 23 Maj 2011, 12:46:26 CEST

> Dzieki
> Po prostu kiedyś słyszałem i nawet chyba(podkreslam chyba) ze komendantem
> podobozu moze być tylko instruktor, zastanowiło mnie też to ze komendant
> takie podobozu nie jestr brany pod uwage jak owychowaca
> ale raz jeszcze dziekuję :)

Z tym braniem pod uwagę to w ogóle trzeba uważać.
Jako wychowawca nie jest liczony komendant całego przedsięwzięcia
(zgrupowania, obozu samodzielnego itp) czyli, według nazewnictwa
państwowego, kierownik wypoczynku (poprzednio - kierownik placówki
wypoczynku)
Nie jest brany pod uwage w sensie proporcji wychowawców do wychowanków.
Ta proporcja to wychowawca na 20 wychowanków w wieku od 10 lat, albo
wychowawca na 15 wychowanków, jeżeli w grupie są dzieci w wieku poniżej 10
lat.

Nie można się tłumaczyć, że mamy wystarczającą ilość wychowawców, bo
uprawnienia ma komendant całości. Ale można, teoretycznie, wliczyć do
ilości wychowawców kwatermistrza, księgowego, ratownika - jak mają
uprawnienia.

Komendant PODobozu, o ile ten PODobóz nie jest zgłoszony jako samodzielny
wypoczynek, JEST brany pod uwagę jako wychowawca.

Czyli samodzielna kolonia zuchowa licząca 28 zuchów, i 4 takich
przybocznych, którzy jeszcze nie są instruktorami, musi mieć trzech
wychowawców plus jednego kierownika.
Samodzielna, to znaczy zgłoszona do bazy kuratoryjnej jako wypoczynek.

Ta sama kolonia w zgrupowaniu musi mieć trzech wychowawców, już bez
kierownika, bo kierownikiem wypoczynku jest komendant zgrupowania.

W praktyce bywa to dziwne. W zeszłym roku mieliśmy zgrupowanie w którym
były cztery terminy wyjazdów i przyjazdów. Zuchy wyjeżdżały trochę
wcześniej w dwóch terminach a jedna z drużyn harcerskich też trochę
wcześniej. Z punktu widzenia przepisów były to osobne wypoczynki, i
komendant naszego zgrupowania był kierownikiem czterech wypoczynków naraz.
Nie przeszkadzało to nikomu, poza tym, że kuratorium wypełniło cztery
arkusze wizytacyjne.

Natomiast obóz wędrowny liczący np. ośmiu uczestników musi mieć jednego
wychowawcę i jednego kierownika wypoczynku. Bo kierownik wypoczynku nie
może jednocześnie być wychowawcą, mimo posiadnych uprawnień.

Ale grupa uczestników obozu stacjonarnego będąca na np. tygodniowej
wędrówce już może mieć tylko jednego wychowawcę, bo nie potrzebują
kolejnego kierownika wypoczynku - już jest nim komendant obozu
stacjonarnego.

Takie przepisy.
Darek