Re: [Czuwaj] wykładnia kadry zhp

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Pią, 9 Wrz 2011, 09:10:09 CEST

----- Original Message -----
From: "Beata Pawełczyńska" <komendant.pruszkow.zhp w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, September 09, 2011 7:56 AM
Subject: Re: [Czuwaj] wykładnia kadry zhp

--

Beato, przeoczyłaś że w jezyku polskim
mianować = powołać

To że w niektórych środowiskach jest taka "tradycja"
by rozróżniać powołanie od mianowania
nie ma znaczenia prawnego.

Od razu uprzedzę dyskutowane swego czasu
(na forum 33 Zjazdu ZHP)
odnoszenie do zapisów w Kodeksie Pracy.
Dobrze to podsumował tam Ryszard Rutkowski:
(...)
w sprawie mianowania i powołania.
Krótko :
Rzeczywiście w prawie pracy istnieje take rozróżnienie i nie jest tylko
drobiazgiem.
NIe jest także oczywiste i rodzi wiele problemów. Różnicą znaczącą jest to,
że powołanie jest uregulowane w Kod. Pracy ( KP ) w większym stopniu,
zaś mianowanie zawsze wynika z przepisów szczególnych
( są to różne ustawy dotyczące poszczególnych pracowników
- np. administracji rządowej, wymiaru sprawiedliwości itp. )
Pracownik zatrudniany w trybie "powołania" najczęściej pochodzi z konkursu,
pracodawca może go w każdej chwili odwołać
( nie stosuje się przepisów o wypowiedzeniu ! ),
przy mianowaniu jest to stosunek pracy trwalszy,
regulowany przez owe przepisy szczegółowe.

Ale...

To rozróżnienie jest charakterystyczne dla  stosunków pracy,
a w ZHP funkcje co do zasady są społeczne !
Zatem nie należy przenosić tych zasad z KP wprost do ZHP.
W Związku nie posługujemy się terminem powołanie, tylko mianowanie.
Zatem należy te pojęcia stosować zamiennie,
chyba że jakiś przepis szczególny stanowił będzie inaczej.
W każym razie rzeczywiście ja też spotkałem się z praktyką
"mianowania" na funkcje kierownicze,
a "powołania" w skład jakiś organów kolegialnych.

Moim zdaniem z punktu widzenia funkcji instruktorkiej - to samo.
(...)

Podsumowując, dla rozróżnienia czy dana funkcja jest "dorywcza" czy nie,
istotny jest jej rzeczywisty charakter a nie użycie
jednego z zamiennie stosowanych słów - "powołać/mianować".

Pozdrawiam
Czesław