[Czuwaj] Mundury {by³o : karty cz³onkowskie ]

Marcin Skocz skocz w post.pl
Nie, 29 Kwi 2012, 23:39:29 CEST

G00rek, ja na samym pocz±tku muszê napisaæ, ¿e rozumiem uwarunkowania i
bardzo siê cieszê, ¿e mogê teraz z dru¿yn± wyj¶æ w samych chustach. Co
jeszcze po zmianie rodzi³o wielkie kontrowersje ;-)

A teraz odno¶nie mundurów ogólnie - zejd¼my na ziemiê i nie piszmy g³upot.
Nie 99%, ale nawet 50% harcerzy nie nosi mundurów z dum± w swoim ¶rodowisku
zamieszkania. Co wiêcej, my¶lê, ¿e mundury w takim w³a¶nie kszta³cie s±
jednym z g³ównych powodów, dla których mamy problemy ¿eby zwiêkszyæ stan
liczebny organizacji. W sobotê widzia³em bratnie polskie organizacje w
mundurach i muszê przyznaæ, ¿e nawet na ich tle wypadamy s³abo, a to znaczy,
¿e nie jest dobrze.

Koszule luzem nosi siê obecnie jako pewien standard casualowy, choæ nie
zabraniam oczywi¶cie nosiæ nikomu inaczej. Niemniej jednak, w grupie
wiekowej, która nas interesuje jako podopieczni naszych dzia³añ, jest co
najmniej rzadkie noszenie koszul w inny sposób ni¿ na spodniach.

Mundur obecnie jest z metodycznego punktu widzenia drogim (niemal 200,00 z³
komplet bez spodni d³ugich) niepotrzebnym wydatkiem - prawie siê w nim nie
chodzi w wiêkszo¶ci ¶rodowisk, nie s³u¿y do tego, do czego by³ przewidziany
- czyli do dzia³ania.

Tradycja - to s³owo magiczne. Przypomnê jednak, ¿e piastowie koszule nosili
wypuszczone na spodnie, a je¶li si³a tradycji mierzy siê jej wiekiem, to
wszelkie uwagi o XVIII czy XIX wiecznych zwyczajach mo¿emy sobie na wstêpie
odpu¶ciæ. Super, ¿e nasz mundur szed³ z duchem czasu i na pocz±tku wieku XX
by³ awangardowy. Ale w takim razie proponujê za tradycjê uznaæ awangardowo¶æ,
 a nie sam krój i wtedy my¶lenie bêdzie i prostsze i skuteczniejsze.

Pozdrawiam
Marcin Skocz

Dnia 2012-04-28 11:26 Micha³ Górecki napisa³(a):

>O rany, lata mijaj± i nadal to samo.
>
>Mamy piêkne polskie tradycje, ale mundur nie jest ¿adna piêkna polsk±
tradycj±. Nie by³ tez nigdy w zamys³ach ruchu skautowego strojem galowym,
tylko strojem do harców.