[Czuwaj] OC

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Czw, 29 Mar 2012, 09:16:03 CEST

http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?id=4442&p=1

==========CYTAT=============
Sąd może obciążyć odpowiedzialnością opiekunów dzieci za skutki
niewłaściwego nadzoru, jeśli wskaże, jak taki nadzór należy sprawować i na
czym polegały ich uchybienia.

Taką ważną tezę sformułował Sąd Najwyższy w wyroku z 17 listopada 2006 r.
Dotyczy on sprawy wytoczonej przez rodziców 21-letniego dziś Ariela F.
towarzystwu ubezpieczeń oraz Związkowi Harcerstwa Polskiego.

Przed 6 laty (w 2000 roku?) Ariel F. uczestniczył w zbiórce harcerskiej w
dużym zdziczałym parku. Instruktorzy zostali poza jego terenem. Chłopiec
wszedł na drzewo i spadł. Skutkiem było trwałe uszkodzenie kręgosłupa i
niedowład nóg.

(...........) Sądy przyjęły odpowiedzialność ZHP na zasadzie winy, na
podstawie art. 430 kodeksu cywilnego w związku z art. 415 k. c. Wina
instruktorów, za których odpowiada ZHP, polegała ich zdaniem na niewłaściwym
wykonywaniu obowiązku nadzoru nad podopiecznymi.

Wyrok ten zaskarżył w kasacji ZHP. (.....) Pełnomocnik ZHP kwestionował
przed SN przede wszystkim winę instruktorów.

Argumentował, że także ze względu na samą ideę harcerstwa, które uczy
samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych, instruktorzy nie mogą
być stale z harcerzami. Młodzi ludzie muszą mieć pewną swobodę.

SN uwzględnił kasację i zaskarżony wyrok uchylił. (....) Powodem uchylenia
wyroku były uchybienia w ustalaniu winy instruktorów. Sąd bowiem nie
rozstrzygnął, w jaki sposób nadzór powinien być przez nich sprawowany -
tłumaczył sędzia Dariusz Zawistowski. Nie wskazał, jakie kryteria należytej
staranności i bezpieczeństwa instruktorzy powinni byli zachować,
uwzględniając specyfikę harcerstwa.

Sąd odmówił powołania biegłego pedagoga, który mógłby te kryteria wskazać. W
takiej sytuacji sam powinien ustalić, w jaki sposób nadzór powinien być
sprawowany i na czym polegały uchybienia instruktorów.

- Jest to kwestia zasadnicza, decydująca o samej podstawie odpowiedzialności
ZHP - mówił sędzia Zawistowski. Dlatego SN nie zajmował się już sprawą
wysokości zadośćuczynienia czy renty ani kwestią przyczynienia się Ariela F.
do powstania szkody (sygn.VCSK266/06).

W konsekwencji tego wyroku  SN odbyła się nowa "tura" rozpraw
i ostatecznie
08 marca 2012 odbyła się rozprawa SN (sygn. V CSK 110/11)
w której ostatecznie zostało oddalone powództwo wobec ZHP
(wg slów Cyryla).
Bardzo ważne będzie to co zostanie zapisane w uzasadnieniu orzeczenia.
Dlatego z taką niecierpliwością czekam na tekst orzeczenia.

Czesław