[Czuwaj] urlop instruktorski

Grzegorz Całek g.c w onet.pl
Nie, 13 Maj 2012, 19:13:00 CEST

Stęskniłem się za takimi rzeczowymi, fachowymi, wyczerpującymi odpowiedziami. :D
GC

-----Original Message-----
From: czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net [mailto:czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net] On Behalf Of Ryszard P.-zhp.net
Sent: Sunday, May 13, 2012 6:15 PM
To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.
Subject: Re: [Czuwaj] urlop instruktorski

Urlopy instruktorskie funkcjonowały dwadzieścia lat temu (wpisane w Statut).
Na pewno były jeszcze w końcu lat 80-tych i na początku 90-tych. Wynikało to z innego systemu działania instruktorów, którzy z założenia mieli wszyscy pełnić jakieś funkcje. Stad potrzeba formuły urlopu dla osób, które nie mogły w określonym czasie pełnić służby. W połowie lat 90-tych zamieniono ten zapis w Statucie na “zawieszenie członkostwa” po czym ostatecznie taka formułę zlikwidowano w 1997 roku. Od tego czasu nie ma takiego zapisu.

Formuła urlopu została zlikwidowana z powodu trudności z jasnym uregulowaniem statusu osoby urlopowanej. Tryb “urlopu” czy “zawieszenia członkostwa” rodził bowiem rozliczne pytania dotyczące praw i obowiązków (w tym obowiązku składkowego). Dlatego uznano, że osoby czasowe nie mogące działać w ZHP powinny po prostu zrezygnować z członkostwa, z możliwością powrotu w stosownym momencie. Z tego powodu po raz pierwszy w kadencji
1997-2001 Rada Naczelna pracowała nad przepisami dotyczącymi odzyskiwania członkostwa (w tej chwili te kwestie są precyzyjnie unormowane).

Przy obecnym stanie prawnym dotyczącym instruktorów, “urlop” stracił sens również z tego powodu, ze nie oczekujemy od każdego instruktora czynnego pełnienia funkcji w organizacji przez cały czas trwania członkostwa.
Instruktor nie działający czynnie traci szereg uprawnień (związanych z zaliczeniem służby instruktorskiej), lecz płaci składki i jest cały czas członkiem organizacji. Jeżeli nie chce płacić składek w okresie swojej “instruktorskiej bezczynności” powinien wystąpić z ZHP.

pozdrawiam
Ryszard Polaszewski
Komendant Hufca ZHP Gniezno