[Czuwaj] Paczka Czuwaj, Tom 124, Numer 8

Karol karol.gro w gmail.com
Pon, 14 Wrz 2015, 14:59:09 CEST

Niestety ten przepis ma bardzo poważną wadę - nikt do końca nie wie, czym
są te obowiązki. Obowiązki obywatelskie to wiadomo, że jest coś innego (są
to obowiązki wynikające z prawa, np. służba wojskowa). A społeczne wg
wyroku NSA z dnia 17 maja 2005 r., FSK 1626/04:
„*o pełnieniu obowiązków społecznych można mówić, gdy dana osoba
uczestniczy w pracy instytucji jako reprezentant pewnej społeczności,
biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie.
Wykonywanie obowiązków związanych z udziałem w organach stowarzyszenia, jak
zarząd czy komisja rewizyjna, nie ma wskazanych cech wykonywania czynności
związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Wprawdzie
bowiem są to funkcje unormowane ustawowo, jednak ich sprawowanie nie odbywa
się na płaszczyźnie społeczność - członek społeczności, lecz na polu
stowarzyszenie (organizacja) - członek stowarzyszenia, a ich istota polega
na zarządzaniu lub kontrolowaniu działalności stowarzyszenia, nie zaś na
rozwiązywaniu problemów społeczności*".

Czy drużynowy pracuje na płaszczyźnie społeczności czy stowarzyszenia? Cała
drużyna jest w stowarzyszeniu, więc moim zdaniem działa on w większości na
płaszczyźnie stowarzyszenia. Nawet jeśli akurat dany koszt jest związany ze
służbą lokalnej społeczności, (np. akcja sprzątania śmieci) to wolałbym już
zapłacić ten podatek niż tłumaczyć Urzędowi Skarbowemu, dlaczego uważam, że
sprzątanie śmieci to obowiązek społeczny (i mieć nadzieję, że się ze mną
zgodzą).

Inna sprawa, że ostatnio wprowadzono zasadę rozpatrywania takich spraw na
korzyść podatnika. Ale tu znów wolałbym nie "testować" Urzędów Skarbowych.
Z umową wolontariacką sprawa jest prosta - jest papier i nie można się
przyczepić.

pon., 14.09.2015 o 14:44 użytkownik harclot w poczta.onet.pl <