[Czuwaj] Ewidencja

Karol karol.gro w gmail.com
Śro, 6 Kwi 2016, 15:01:03 CEST

W dłuższej perspektywie pewnie masz rację. Jednak w obecnej chwili rynek
usług (ogólnie) coraz bardziej przechodzi na usługi elektroniczne. I wraz z
tym wielu usługodawców z braku powszechności lepszych metod
uwierzytelniania (np. podpisów elektronicznych, ePUAPu) sprawdza, czy ktoś
potrafi podać ileś danych osobowych. Jak pisałem, ostatnio podpisałem tak
umowę na abonament - coś, co kiedyś dało się zrobić tylko osobiście, z
pokazaniem dowodu. Tak samo coraz więcej banków, kantorów, chwilówek,
sklepów itp. uwierzytelnia PESELem, kserem dowodu lub istniejącym kontem w
innym systemie. Kiedyś pewnie będzie lepiej, ale jak na razie chyba jest
coraz gorzej.

A PESEL akurat jako identyfikator nadaje się tak sobie. I nie chodzi tu o
znany problem z duplikatami (co roku parę tysięcy duplikatów jest wydawanych
<http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Przez-pomylke-nadano-kilku-tysiacom-osob-ten-sam-numer-PESEL,wid,16264705,wiadomosc.html?ticaid=116c8e>),
ale o to, że prawie wszystkie usługi obsługują różne narodowości. PESEL
jest użyteczny tylko w systemach specjalnie dla Polaków, więc raczej
niszowych.

Jeśli chodzi o uniwersalny identyfikator to ewidentnie na prowadzenie
wysunął się mail. Nawet do office 365 go używamy. Myślę, że to się długo
nie zmieni i warto by rozważyć użycie go w ewidencji...

Karol

śr., 6.04.2016 o 13:55 użytkownik Piotr Kołodziejczyk <