[Czuwaj] Do MIŚ-a

milo99 w o2.pl milo99 w o2.pl
Czw, 2 Gru 2004, 16:19:25 CET

Obiecałem więc piszę.Oto posty z listy które chcę zamieścić w dziale "Czuwajowisko" w "MIŚ-u", mają zachęcac do logowania się na listę i obserwowania co się na niej dzieje.Jesli ktoś bedzie miał jakieś wątpliwości do tego, niech pisze.Czekam na zatwierdzenie do jutrzejszego wieczoru(późno sie pojawiło bo nie mogłem tego 2 razy dodać jako załącznik)- milczenie oznacza zgodę;)

Pozdrawiam.

Kamil

Harcerski Miesięcznik Integrujący Środowiska "MIŚ"

„SENIOR CHCE PWD.”
(Prościutko z listy dyskusyjnej „Czuwaj”)

Przychodzi druh senior (65 lat) na spotkanie KSI i mówi:

- Chcę otworzyć próbę przewodnikowską.

I co Wy na to?

hm. Adrian Łaskarzewski
KSI Hufca Szczecin Pogodno

To proste: zakładając, że ma 16 lat :D i że złożył Przyrzeczenie
Harcerskie, właściwie musi spełnić jeden wymóg: przedstawić KSI program
swojej próby, zapewniający realizację wymagań na pwd.
A jak rzeczywiście przedstawi taki program, to moim zdaniem fakt, że ma 65
lat nie powinien być jakąkolwiek przeszkodą.
GC

Grzegorz Całek

Zdaje się, że Mokotów ma w takich tematach pewne doświadczenia. Ja w każdym
razie pamiętam pewnego seniora, który po wyjściu z tamtejszej komisji,
rzekł: "Ostatni raz to się podczas Powstania tak bałem"
:-))))))))))))))))))))).

Ja w każdym razie byłbym za :-).
(z zaznaczeniem, iż nie znam seniora, ani zbyt dobrze sytuacji).

s00hy
Rafał Suchocki

Nie otwierać.

Stopnie instruktorskie nie są dla seniorów, tylko dla instruktorów. Jak będę
miał chwilkę to chętnie napiszę dłużej o moim spojrzeniu na seniorów
generalnie.

Kowlak

hm. Piotr Kowalski
Komendant Szczepu im. Szarych Szeregów
Hufiec Łódź-Widzew

Dlaczego? Wspomniani seniorzy na Mokotowie (jak i w moim hufcu) dzielnie
pracują w kręgu seniora, są sporą pomocą, jeśli chodzi o organizację różnych
imprez; organizują też izby historyczne. Dlaczego mamy im odmawiać tej drogi
rozwoju?

Serio pytam - być może w moim rozumowaniu jest jakiś istotny błąd.

s00hy

Z wymagań na PWD wynika, ze jest to stopień dla
drużynowego w wieku ok. 18 lat. Czyli 65 by było
za dużo.
Tak samo jak w wieku 31 lat już za późno, żeby
otwierać próbę na HR.

Ale z drugiej strony, jeżeli ktoś w wieku 65 lat
jest zmotywowany, żeby taka próbę otworzyć, to
ja sobie nie wyobrażam, żeby można było mu odmówić.

Czyli ja bym otworzył, ale tylko po to, żeby szybko
mógł przejść do PHM i HM. Bo bez PWD się nie da.

A swoją drogą to może warto by było pomyśleć
nad modyfikacją programu próby PHM w taki sposób,
żeby nie zamykać jej dla ludzi, którzy nie mają
za sobą modelowej przeszłości drużynowego/PWD.

MG
Mirek Grodzki

Hmmmm, kwadratura koła.
Bliższy jestem spojrzeniu Kowlaka, niż Grzesia C.
Kluczowe jest pytanie Czesia, co ów druh będzie z tym stopniem robił. Jeśli
będzie pełnił funkcję instruktorską to "tak", jeśli ma być to tylko element
samorozwoju i ambicji (bo ja to zostałem harcerzem, a szczeniaki mają
stopnie instruktorskie) to chyba "nie". Seniorzy powinni mieć własne ścieżki
rozwoju.

Zubek
phm. Jossarian

Ponieważ to było u nas częste, pozwolę sobie napisać:

- jednakowe warunki dla seniorów jak dla młodszych. Inaczej będą bunty
młodych (całkowicie uzasadnione) i wykształcimy sobie kadrę teoretyków,
którzy z "doświadczenia" będą szkolić młodych do rzeczy, które co najwyżej
widzieli z daleka.

- otwarcie stopnia dla tego seniora, który de facto chce działać,
pamiętając, że po pierwsze jesteśmy organizacja wychowawczą dzieci i
młodzieży, dopiero w dalszej kolejności klubem samozadowolenia staruszków;
nie otwierać stopnia kolekcjonerom plakietek na mundurze.

- wymaganie zapoznania się ze współczesnym ZHP, w tym i posiadanie munduru
(a nie przypinanie krzyża do garsonki) i wiedzy, jak to obecnie działa.

A poza tym? Dobry opiekun (spoza kręgu seniora!) i dobra próba.
I to wszystko.

Nawiasem mówiąc - seniorom nie są potrzebne uprawnienia wychowawcze do pracy
 z dziećmi i młodzieżą, chyba że chcą na serio z nimi działać. Prawo
przyjmowania obietnicy zucha, przyrzeczenia i zobowiązania? Od kogo - jeśli
nie działa z młodzieżą, to po co mu to? Prawo funkcjonowania we władzach ZHP
- po co mu to, jeśli do tej pory nie został instruktorem?

Reasumując - tak (pod warunkami opisanymi wyżej) tylko, gdy zamierza zająć
się podstawową pracą harcerską. Najlepiej, aby miał to udowodnione, już
pracując - jest po NOWYM kursie drużynowych, warsztatach, JUŻ się udziela w
pracy z młodzieżą.

Pozdrawiam

Dominik Jan Domin

Uważam, że ZHP jest organizacją młodych ludzi dla młodych ludzi - nie widzę
żadnej potrzeby tworzenia programu w ZHP dla kogokolwiek, kto ma więcej niż
25 lat. Nie jesteśmy organizacją "trzeciego wieku", żeby zapewniać dorosłym
"program". Nie mam nic przeciwko seniorom, ale niestety jak nie zdobyło się
stopni instruktorskich za młodu, to czas minął. Podobnie w sytuacji stopni
wędrowniczych - jak nie zdobyłeś HR do 25 lat, to już koniec - klamka
zapadła. To jest oczywiście moje zdanie.

Uważam też, że z punktu widzenia pozyskiwania :) (ach to zboczenie) dla
seniorów byłoby lepiej, żeby stworzyli osobną organizację, która byłaby
członkiem wspierającym ZHP - po prostu ZHP nie dostanie środków na programy
dla dorosłych, bo prima: to nie nasz odbiorca, sekundo: byłoby lepiej, żebyśmy
tych środków nie dostawali - bo mamy zajmować się wychowywaniem młodych
ludzi.

Kowlak

„Z wymagań na PWD wynika, ze jest to stopień dla
 drużynowego w wieku ok. 18 lat. Czyli 65 by było
 za dużo.
 Tak samo jak w wieku 31 lat już za późno, żeby
 otwierać próbę na HR.”

”To co zrobić, jeśli się z różnych powodów nie zdobyło HR- a w czasie bardziej
odpowiednim? Nie zdobywać go już w ogóle?”

Nie zdobywać.

Z dokumentu "System stopni harcerskich (ZHP)":

"Dla harcerki i harcerza (w takim kontekście nazw: harcerka i harcerz używamy w odniesieniu do harcerki i harcerza, harcerki starszej i harcerza starszego, wędrowniczki i wędrownika) stopień jest wyzwaniem, które pozwala zmierzyć się z samym sobą. [...]
Układ wymagań kolejnych stopni różni się ze względu na specyfikę poszczególnych grup wiekowych."

Harcerz, to harcerz, wędrownik to wędrownik, a senior - to senior. Zuch nie zdobywa stopnia HR, bo to nie jego grupa wiekowa i nie do niego dostosowane są wymagania stopnia. Senior to nie wędrownik i nie powinien zdobywać stopnia HR.
Powiem więcej - wymagania stopnia HR są dla seniora zbyt niskie.

Charakterystyka tego stopnia (z wymagań):
"Mam własny system wartości wynikający z Prawa Harcerskiego. Kieruję się nim we wszystkich aspektach swojego życia. Potrafię godzić pełnione przeze mnie role, np. w rodzinie, w szkole, w pracy, w działalności społecznej. Osiągam mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jestem świadomym obywatelem RP. Swoją postawą i postępowaniem prezentuję harcerski styl życia."

Senior już taki jest, a w każdym razie powinien być jako dorosły człowiek, z dużym doświadczeniem życiowym, jako harcerz. Co tam senior - taki powinien być każdy człowiek-harcerz w wieku powyżej 26 lat.

W młodym wieku próba na stopień jest w naturalny sposób wpisana w rozwój człowieka, pomogą mu ten rozwój zaplanować i właściwie ukierunkować. Po to właśnie są stopnie.

Nie wiem jaki jest sens zdobywania HR w wieku powyżej 25 lat. Po to żeby mieć ten stopień? Nie po to są stopnie, żeby je "mieć" lub "zaliczać".

Co innego stopnie instruktorskie - te są przygotowaniem do pełnienia funkcji instruktorskiej.
Dlatego wrzuciłem na listę pytanie o druha seniora.

„A co zrobić, jeśli od jego
zdobycia uzależnione jest otwarcie próby na kolejny stopień instruktorski?”

Z tego co jest zapisane w wymaganiach na stopnie instruktorskie (ZHP), to jest tylko jedno powiązanie ze stopniami harcerskimi.
Przewodnik, przy zamykaniu próby, powinien: "1. Posiadanie wiedzy i umiejętności na poziomie piątego stopnia harcerskiego. (HO)"
Zwracam uwagę - nie jest napisane wprost, że powinien zdobyć stopień HO.

”Ja akurat otworzyłem próbę na HR- a w wieku 38 lat i nie widzę problemów.
Chociaż akurat moje dokonania same, jak gdyby, potwierdzają poziom wiedzy
i umiejętności, i może trafniejszy byłby tryb weryfikacyjny. Cóż, gdy takiej
możliwości regulamin nie przewiduje?”

Nie przewiduje, bo to nie ten wiek - co napisałem powyżej.

hm. Adrian Łaskarzewski
KSI Hufca Szczecin Pogodno

[...]

Dokładnie.

Ja nie zdobyłem nigdy 3 gwiazdki zuchowej i już jej nigdy nie zdobędę.
I co z tego? Mam teraz na siłę ją zdobywać rozpisując sobie odpowiednio
ambitną próbę (zamiast "będę pomagał wynosić śmieci mamie" wpiszę sobie
"pomogę wynieść śmieci mamie, na rękach, trzymając wiadro w zębach, w
samych majtkach, przy -20 stopniowym mrozie") ;))

Na tym właśnie polega nasza harc- infantylność, że rozdmuchujemy próby
nie zważając na to, że z wiekiem zmienia się nie tylko poziom próby, ale
także w ogóle poziom rozwoju i priorytety.

Jeśli HR to poszukiwanie systemu wartości, to powinien być zdobywany
przez osobę poszukującą systemu wartości, a nie przez 40-latka!!

Poza tym podpisuję się pod tym, co pisał Kowlak - ZHP nie jest organizacją
wychowującą dorosłych.

A co do stopni instruktorskich - no cóż. Jeśli dany senior ma pełnić
funkcję instruktorską, to jak najbardziej. Stopień sprawdzi go pod kątem
organizacyjnym chociażby.

A o starszyźnie proszę mi nie pisać. Ja bym w ogóle ją zlikwidował, a
raczej wyjął z głównej kategorii członkowskiej. Na wszystko jest czas.
Na odejście do życia lub zostanie instruktorem aż za dużo.

A aby wspomagać ZHP nie trzeba wcale być jego członkiem i nosić mundur.
Powiem więcej, jeśli komuś w wieku 30 lat do samorozwoju i pracy nad
sobą potrzebny jest mundur, to go harcerstwo nie wychowało.

Pozdrawiam po przerwie.

g00rek

„No właśnie. Tak m.in. "mówi" ta jedna gwiazdka. I o ile w przypadku
skarbnika hufca nie ma to wielkiego znaczenia, to u drużynowego
wędrowniczego może zepsuć promocję stopnia.
I później taki delikwent przychodzi się skarżyć, że jego harcerze
zostają co najwyżej harcerzami Orlimi.”

 „Zaraz, zaraz.
 Jeśli w drużynie wędrowniczej wędrownicy nie zdobywają stopni będąc
 zapatrzonymi jedynie w drużynowego, to nie jest dobra drużyna
 wędrownicza.

 Kult wodza w tym przypadku bardziej szkodzi niż pomaga :)”

Żarty żartami a życie życiem.
Przyznanie stopnia ma być marchewką za zrealizowanie planu samorozwoju.
Jeżeli harcerz nie zechce być HR- em, to nie opracuje planu. I nie zostanie
HR- em. Harcerz - wędrownik nie wie, kto to jest HR, dopóki nie zobaczy
jakiegoś HR- a i nie zechce takim być.
Jeśli nikt z jego otoczenia (albo tylko członkowie kręgu seniora) nie będzie
miał HR- a, to atrakcyjność stopnia będzie równa zero (chyba, że przeczyta
np. „Kamienie na szaniec” i zechce być taki jak Zośka :) , albo pilnie śledzi
listę "Czuwaj" i imponuje mu kilku HR- ów ).

Nie chodzi mi o to, że wędrownicy mają być JEDYNIE zapatrzeni w drużynowego.
Nie muszą być zapatrzeni w nikogo, albo mieć wiele wzorców. Ale jeśli
stopień nie będzie atrakcyjny, to nie będzie zdobywany.

Pozdrawiam!

ps. zuchom chyba można powiedzieć, że powinno się zdobywać gwiazdki, bo...
zuchy zdobywają gwiazdki :) z harcerzami już tak łatwo nie jest (i każdy
drużynowy harcerski przeżył kiedyś pytanie "a ile druh ma sprawności?")

Krzysiek

OK.

A co z drużynowym, który nie ma matury? :)

g00rek

Dobra, ok.
A co z tymi, którzy nie są/nie chcą/nie mogą być instruktorami? A są w
ZHP potrzebni? Nie patrząc w lustro, znam co najmniej kilka takich osób...
I co z nimi? Wywalamy?
Dlaczego w Związku istnieje niewypełniona przepaść - pomiędzy
instruktorami, wędrownikami, a seniorami? Czy 26-latek to już senior?

A może > 26 - latkowie już nie są potrzebni?

Spójrz: ja nie mówię o tym co ZHP może zrobić dla nich, ale co... oni
mogą zrobić dla Związku... Widzisz?
Ja mówię o ludziach, którzy chcą coś jeszcze zrobić, póki czują się młodymi.
Czy oni wszyscy nagle przestają być potrzebni?
Aha: ja nie mówię o 'górze' kadr ZHP, ale o 'dole', poziom drużyn
i szczepów.

Pozdrawiam.

Rafał

Na ciąg dalszy i przeczytanie pozostałych postów na ten temat zapraszam na
listę dyskusyjną „Czuwaj”
pwd. Kamil Kusiak