ODP: [Czuwaj] Harcerz=Skaut

Dominik Jan Domin djdomin w poczta.onet.pl
Pon, 6 Gru 2004, 17:14:52 CET

Przerażasz mnie. Tak naprawdę się dzieje????????

> Wielu harcerzy do umundurowanych instruktorów mówi "proszę pana/pani",
> powoli zanika zwyczaj pozdrawiania się "czuwaj", naprawdę uważasz, że
> przypomnienie zwyczaju witania się lewą ręką jest bezprzedmiotowe?

o Zwyczaju pozdrawiania się "Czuwaj" ostatnio przypomniał sam Naczelny. Moi
młodzi też przez zapomnienie mówią czasem prosze pana, ale to przez
nieuwagę. Poprawiaja sie (sami lub zakrzyczani przez kolegę).

Ale nie przypuszczałem, ze to az tak zanika...

> hufcu, w którym te
> tylko, czy się
> że oznacza to,
> Niestety wychodzi na to, ze naprawdę Twój hufiec jest powyżej
> średniej,
> możesz się smucić lub cieszyć. Do wyboru, ale pamietaj, że
> taka propozycja
> jak "2 do 100" musi być skierowana do wszystkich, czyli także do tych,
> którzy potrzebują najprostszego poprowadzenia za rękę.

Rozumiem. Z tym, ze myslałem, że średnia jest wyżej. Propozycje te to w
dużej częsci wstep do wstepu - ale rozumiem teraz, skąd biora sie tekstu "my
w odróżnieniu od skautów" regularnie spotykane na stronach dyskusyjnych.

Ci z lepszych
> środowisk, mistrzowie harcowania, moga czerpać inspirację z
> twórczej krytyki
> programu - na ten przykład.

> uniformu skautowego
> proponuję zebrać pomysły i przesłać: waszruch w skauting.zhp.pl

Pomysły... Tylko luźne uwagi z moich obserwacji. To powinien pisac, kto
wiele jeżdził po świecie i współpracował aktywnie ze skautami z wielu
krajów, ja raptem mam ciut doświadczenia z Niemcami (nie pamiętem nawet,
jaka organizacja), widzieliśmy raz Duńczyków i pare razy zajmowaliśmy sie
Białorusinami (ZHP tamtejsze).

A może pojawi sie propozycja nr 2 - dla osób, które znają juz zwyczaj
witania sie lewą ręką i chusty wręczaja uroczyście?

Oczywiście, nie chce krytykować całego programu, bo nie w tym rzecz, tez m.
in. spotkałem sie ze zdobywaniem znaczka WOSM, WAGGGS.

> No to czu! (taka młodziezowa wersja harcerskiego pozdro ;-)

Wolę betonowo-tradycyjne średniowieczne Czuwaj!

Dominik Jan Domin,
w krzyżackim mieście Toruniu, w dniu św. Mikołaja biskupa Roku Pańskiego
2004.