[Czuwaj] Reaktywacja

Aleksander Senk senk w post.pl
Wto, 14 Gru 2004, 10:23:29 CET

From: "g00rek" <g00rek w wp.pl>

> Nie Czesiu. Nie zawsze w życiu trzeba mówić prawdę, nie zawsze można
> słuchać się przełożonych... Te zasady, które są bardzo fajne dla
> dzieciaków i kształtują wspaniale ich charakter w życiu dorosłym nie
> mogą być zawsze traktowane dosłownie. Dobrze gdy się o nich pamięta,
> gdy będąc dorosłymi także próbuje się siebie zmieniać i pracowac nad
> sobą, ale to trochę bardziej skomplikowane niż 10 punkcików.

Kurcze...
A ktos tu mowil, ze rozumienie PH musi sie rozwijac wraz z wiekiem..
I prosze - slysze tu, ze PH przestaje byc aktualne, gdy człowiek dorasta.
I jakie slysze uzasadnienie takiego pogladu? Ano - interpretowanie PH na
poziomie dwunastolatka.

A co powiesz na takie rozumienie punktu "harcerz jest zawsze karny...."?
Harcerz jest karny, karnością opartą na rozumnym posłuszeństwie, wynikającą
z dobrowolnego wyboru drogi i celu, wyboru dającego poczucie wolności.
Harcerz jest POSŁUSZNY RODZICOM, wierny rodzinnej tradycji, która
współtworzy tradycję Ojczyzny. Jest posłuszny WSZYSTKIM SWOIM PRZEŁOŻONYM,
którzy prowadzą go do wspólnie realizowanego celu - przez służbę Bogu,
Polsce i bliźnim. Karność staje się źródłem poszukiwania i uznawania
autorytetów w życiu społecznym.

A co powiesz na takie rozumienie punktu "Na słowie harcerza polegaj jak na
Zawiszy"?
NA SŁOWIE HARCERZA POLEGAJ JAK NA ZAWISZY - to nakaz prawdomówności,
wierności, zgodności słów i czynów z nakazami własnego sumienia, swym słowem
i czynem harcerz zasługuje na zaufanie, dotrzymuje słowa, przywraca wiarę w
solidność, rzetelność, spolegliwość, mówi, co myśli, robi, co mówi. Postawą
i zachowaniem daje świadectwo o wartościach, jakie wnosi harcerstwo w życie
młodzieży i całego społeczeństwa. Harcerz jest punktualny.

A moze zamiast mowic, ze to zasady dla  dzieciakow objaśnisz je jeszcze
glebiej? Wyciagniesz wiecej wskazowek z PH i harcerskich wartosci?

Już na poczatku podstwowki, na religii, ucza, ze "nie zabijaj" nie nalezy
rozumiec tylko doslownie, literalnie. Ze to przykazanie mowi tez o
szanowaniu zdrowia swojego i innych itp. itd.

A dlaczego u nas nie jest powszechna praca z PH interpretowanym glebiej niz
na poziomie jednozdaniowych regulek?

Sliczny jest tez ten lekcewazacy ton "ale to trochę bardziej skomplikowane
niż 10 punkcików".
Jestem naprawde coraz bardziej zszokowany...

olek