[Czuwaj] Reaktywacja

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Wto, 14 Gru 2004, 14:10:06 CET

> A Parasol tym rozni sie od Malkowskiego, ze Malkowski był ziarnem, z
> ktorego
> wyrosło drzewo. Parasol jest tylko owocem na tym drzewie.

Jesteś pewien że rola Małkowskiego była tak wielka?
Mam niekiedy wrażenie, że rola postaci pierwszoplanowych jest przeceniana.
Oczywiście należałoby to solidnie zbadać, aby mieć pewność - jednak sprawdza
się to w większości znanych mi sytuacji historycznych. Po jakimś czasie
pamięta się tylko najbardziej wyraziste postacie. Nie znaczy to jednak, że
najbardziej pamiętani mieli naprawdę nieproporcjonalnie wielki udział w
wydarzeniach.
   Z tego co mi wiadomo, to nie tylko Małkowski czytał BP. Piasecki i
Schreiber mieli w tym także spory udział.
Podobnie z tworzeniem ruchu - działało w nim wielu ludzi, niektórzy mieli
zasługi większe niż Małkowski, który szybko znudził się harcerstwem,
zwłaszcza po pewnych sporach z naczelnictwem.
  W sumie oddziaływanie Małkowskiego na harcerstwo polskie trwało 3 lata -
jakby nie patrzeć, to nie jest decydująco długi okres...
Szanując Andrzeja - nie fetyszyzujmy go.

pozdrawiam
Marcin Skocz