Re: [Czuwaj] Tradycyjne wartości ??

Witold Pietrusiewicz smyrwa w poczta.onet.pl
Śro, 15 Gru 2004, 12:18:44 CET

Olek Senk <senk w post.pl> napisał:

> Tradycyjny wcale nie musi znaczyc "ten, co przeminął". Takie rozumienie
tego
> słowa juz jest wartosciujace negatywnie!

Nic dodać, nic ująć. Więcej niż pewne, że autor hasła "tradycyjne wartości,
nowoczesny program" nie traktował tradycji jako balastu. Znaczenie 1. a nie
2. (poniżej definicje ze Słownika języka polskiego PWN www.sjp.pwn.pl)
W całej tej dyskusji trochę mi zawadza fetyszyzowanie całego pojęcia
nowoczesności. I razem z przeciwstawieniem tradycja-nowoczesność (jedno się
z drugim wcale nie wyklucza) trochę mi to zalatuje (będę dosadny, ale
trudno) takim prymitywnym bolszewickim, stalinowskim, socjalistycznym, może
socrealistycznym, a ostatnio i feministyczno-środowym negowaniem wszystkiego
co tradycyjne (rozumiane jako: zaściankowe, sanacyjne, reakcyjne,
kapitalistyczne, kułackie, klerykalne, patrialchalne, wsteczne,
zapluto-karłowe i Bóg wie jak jeszcze przeżarte pleśnią, brrrr).

Smyrwa

PS. Dla przypomnienia jak rozumiano tradycję w harcerstwie 22 lata temu
(wiem, że dla niektórych to bardzo dawno):

"Pozostańcie zawsze wierni szczytnym harcerskim ideałom i
siedemdziesięcioletnim tradycjom - służąc Prawdzie, Dobru i Pięknu,
szczególnie chroniąc przywrócony tekst Przyrzeczenia Harcerskiego: "Mam
szczerą wolę całym życiem pełnić służbę Bogu i Polsce (Polsce), nieść chętną
pomoc bliźnim i być posłusznym Prawu Harcerskiemu".
Bądźcie wierni nakazom Prawa Harcerskiego. Przywróćcie tekst Prawa, które
zostało sprawdzone w życiu przez wiele pokoleń harcerek i harcerzy, okupione
krwią dziewcząt i chłopców z Szarych Szeregów, a które Harcerstwu odebrano
(...)
Pamiętajcie zawsze o harcerskim braterstwie, twórzcie więzy przyjaźni i
harcerskiej współpracy, wcielajcie na każdym kroku hasło, iż harcerz za
brata uważa każdego innego harcerza. Pamiętajcie, że w jedności siła, że nie
wolno dać się ponownie poróżnić i odgrodzić sztucznymi granicami hufców i
chorągwi. (...)
Walczcie o zachowanie w ZHP tolerancji światopoglądowej i możliwości
odbywania praktyk religijnych (...).
Bez względu na okoliczności pozostańcie na zawsze Harcerkami i Harcerzami."

(Z Apelu Porozumienia Kręgów Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja
Małkowskiego, Jasna Góra, 12.IX.1982)

-------------------
tradycyjny ~ni
1. <dotyczący tradycji; przekazywany z pokolenia na pokolenie, oparty na
tradycji, zgodny z nią; przestrzegający tradycji>
Tradycyjne potrawy wigilijne.
Tradycyjny bal sylwestrowy.

2. <nie wnoszący nic nowego, odbywający się, przebiegający według utartych,
ustalonych schematów, szablonów; schematyczny, szablonowy>
Tradycyjny sposób myślenia.
Tradycyjna powieść, sztuka.
Tradycyjne metody w budownictwie.

nowoczesny ~eśni, ~eśniejszy
<właściwy nowym czasom, współczesny, teraźniejszy; uwzględniający najnowsze
osiągnięcia w jakiejś dziedzinie; postępowy, niezacofany>
Nowoczesne domy, mieszkania, maszyny, urządzenia, wyposażenie wnętrza.
Nowoczesna technika.
Najnowocześniejszy sprzęt techniczny.
Nowoczesne poglądy.
Sztuka nowoczesna.