Re: [Czuwaj] Każdy inny - wszyscy równi

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Pią, 26 Lis 2004, 20:15:19 CET

Mam od dawna już pożyczony egzemplarz wspomnianego programu. Dyskusja ta
przypomniała mi o konieczności oddania go, ale chyba pozostałe przemyślenia
są ważniejsze. Dlatego pozwolę sobie na polemikę:

> 1. Akademicki język, który nie nadaje się do bezpośredniego zastosowania.

Gdzie? Język jest normalny, być może nie widzę jego akademickości ze względu
na codzienne przesiadywanie nad produktem tego czy innego profesora. Trudno
mi jednak znaleźć jakiekolwiek problemy w przekładaniu go na normalną
zbiórkę - a temu ma służyć mnie jako drużynowemu.

> 2. Zestaw pytań i odpowiedzi wygląd atak jak najpierw napisano odpowiedzi,
> a potem wymyślano do nich pytania.

Być może. Jest to niewątpliwie tłumaczenie. Ponieważ sam niekiedy tłumaczę
różne teksty - wiem jak trudno jest tłumaczowi przełożyć też atmosferę
języka i jego specyfikę - na język własny. Ale warto to przedyskutować -
jeśli tak jest, to jak tego uniknąć. Jeśli nie - to czemu odnosisz niniejsze
wrażenie.

> 3. Nie znalazłem zdnego odniesienia do problemow Polskich. BO jak mam
> mowić
> o wielokulturowości, to wolałbym na przykładzie przedwojennej Łodzi,
> Rzczypospolitej szlecheckiej oraz walki z antysemityzmem, a nie Ceuty,
> Szwecji i konfliktu w Jugosławi.

Dlatego, że na własnym przykładzie jest niebezpiecznie i niełatwo. Jeśli
spróbujesz zrobić symulację na przykładzie z podwórka, może się okazać że
ładunek emocjonalny będzie zbyt duży. Poza tym - kto jest autorem tego
pakietu?

> Mam warażenie, żę broszurę przetłumaczono, a nie opracowano dla polskich
> potrzeb

Też odniosłem podobne wrażenie, jest bowiem nieco za postępowy jak na nasze
społeczeństwo. Nikt nie napisałby i nie chciałby rozprowadzać takiego
materiału własnego, nie narażając się na zarzuty z cyklu "psucie młodzieży"
(a że kończy się to cykutą przekonuje historia już od antyku). Tylko nie
wiem czy w tłumaczeniu jest coś złego...

Ale zaraz sięgnę i sprawdzę. Tłumaczone to, czy wymyślone?

pozdrawiam
MArcin Skocz