[Czuwaj] Zmiana druzynowego DW

Michał Górecki g00rek w wp.pl
Pon, 4 Kwi 2005, 23:12:31 CEST

Marcin Bednarski napisał(a):

>To znaczy, że wychowanie następcy wygląda dokładnie tak samo w drużynie
>harcerskiej i wędrowniczej. Ja myślałem, że są to procesy jakościowo różne.
>Ile powinna trwać kadencja drużynowego żeby zdążył on WYCHOWAĆ swojego
>następcę?

Chociaż w dyskusji stoję na stanowisku niełamania instrukcji, to Parasol
(tradycyjnie) mądrze gada.
Ja tu też widzę pewną dziurę...

Ale to trochę szerszy problem...
Mamy tak na prawdę dwa modele miejsca drużynowego  w drużynie
wędrowniczej. A raczej dwa poprawne. Niepoprawnym nazywam model autorytarny.
Poprawne:

a.) drużynowy starszy od ludzi, instruktor, 20 parę lat, czasami nawet
już poza wiekiem wędrowniczym. Silny autorytet zazwyczaj, phm lub hm. O
takim czymś pisze instrukcja.
b.) właściwie współwędrownik, rzeczywiście inter pares :) Człowiek
młody, w wieku wędrowniczym.

To pierwsze nazywam modelem portugalskim (tam wogóle instruktor to
minimum 22 lata, wędrownik zaś 16-22 lata). Wersja b to model brytyjski,
obecne ichnie wędrownictwo, tzw "The network" zakłada zupełny brak
drużynowych. To podobno najlepiej wychowuje do demokracji, podejmowania
decyzji, itd. Młodzi ludzie sami planują wyzwania i je realizują, jeden
z nich po prostu to koordynuje.

A modelu a.) demokracja (choć utrudniona, zazwyczaj ludzie boją się
występować otwarcie przeciwko drużynowemu), a raczej demokratyczne
wybory służą do tego, aby drużynowy wiedział, że ma poparcie. Nawet
jeśli nie ma innego kandydata (a często tak jest)  to wybory pokazują
drużynowemu - "masz poparcie", albo "coś się psuje stary..."
W tym modelu często drużynowy świadomie wychowuje następcę.

W modelu b.) tak na prawdę full demokracja. Ale jak przewidzieć kto
zostanie drużynowym? Szkolić wszystkich? A jesli ludzie go już nie chcą?

Nie mamy w ZHP określonego pożądanego modlu, a na pewno dopuszczamy oba...
I to trochę komplikuje sprawę, choć nie wiem czy określenie jednego jest
możliwe (i dobre...)