[Czuwaj] Przemyslenia z okazji 13.12...

Marek Jedynak marek_jedynak w o2.pl
Wto, 13 Gru 2005, 01:39:27 CET

Aleksander Senk napisał(a):

> Hej!
> Ogladałem dzisiaj program poswiecony rocznicy wprowadzenia stanu
> wojennego.
> W pewnym momencie zaprezentowana zostala "Lista Rokity", czyli - w
> skorcie - lista osob, ktore zgineły z rąk wladzy ludowej miedzy 81 a
> 89 rokiem.
> Było na niej mnostwo nazwisk osob młodych - 19-26 letnich.
> Osob, ktore zginely z powodu walki o wolnosc, demokracje, prawde,
> uczciwosc - swoje ideały.
> I tak sobie pomyslalem, czy kiedys jakies srodowisko przyjmie imie
> [...]

Na chwilę obecną na pewno musi to wszystko nabrać jeszcze większego
dystansu. Nadal rzeczywiście wiele rzeczy jest niewyjaśnionych. Nadal
(tak jak mówiono w programie Pospieszalskiego) wiele archiwów jest
jeszcze zamkniętych. Porównałby środowisko Solidarności do środowiska
żołnierzy AK, którymi się zajmuję. Do dnia dzisiejszego między AK-owcami
są kłótnie o rolę niektórych osób. Są także osoby, które w środowiskach
kojarzone są z konfientami i odmawia się im wielu rzeczy z różnych
względów. Nadal są to kontrowersyjne tematy.
Zastanawiam się, jak długo Solidarność będzie kontrowersyjnym tematem?
Czy również 50-60 lat? Na chwilę przez moją głowę nawet razu nie
przemknął pomysł na  bohatera/patrona z kręgów Solidarności tej z lat PRLu.

Jeżeli jednak wziąć pod uwagę Tych pomordowanych z "Listy Rokity" i
innych nieznanych... Jestem jak najbardziej za! Są to pojedyncze
przypadki, łatwiejsze do przeanalizowania i wyciągnięcia wniosków
przydatnych do pracy wychowczej.

Temat - rzeka! Można by pisać w nieskończoność. Polecam jednak spotkać
się w realu z tymi ludźmi. Panowie Bujak i Wujec często biorą udział w
panelach dyskusyjnych. Można na nich trafić, jak się poszuka. Zupełnie
inaczej twórcy Solidarności patrzą na temat swojej historii. Warto.

Na koniec pozostaje mi tylko chwila ciszy. Dziś Teleranka nie będzie.
Ale na szczęście nie będzie również w telewizji generała.

/Marek Jedynak

/