[Czuwaj] WOSM, nasz wizerunek

Przemysław 'Chaber' Chabros chaber w uznam.net.pl
Wto, 1 Lut 2005, 10:40:28 CET

On So Stycznia 29 2005, 18:27, Marcin Skocz napisał(a):
> [...]
> Bo akurat pojmuję przykład g00rka jako robienie konkretnych rzeczy i
> niesienie konkretnej służby.
> Gdzie to jest u nas powszechnie realizowane? Czyżby nasze drużyny
> proobronne
> nagle wyjechały nieść pokój do Iraku? Najbardziej konkretną i prawdziwą
> akcją naszego związku jest chyba udział w WOŚP - a to tylko raz w roku...
>
> Poza tym - niewątpliwie g00rek ma rację. Nader często czujemy się lepsi z
> powodu nic nie wartych drobiazgów, takich jak musztra, pobudki czy dowolne
> inne elementy niemal nieprzydatne w praktyce...

E tam moi harcerze czują się dumni że moga stanąć jak obok stoiący
żołnierze na warcie przy pomniku - to jest kokretna służba itp.

Nie wiem - mnie w harcestwie uczono że nie robi się rzeczy nie
potrzebnych. Po drugie jak mustrza to po to że jest to element obrzedowsci
i daje mi gwarancje dobrego zorganizowania i bezpieczeństwa. Co do pobudki
to młodzierz trzeba obudzic i nie ma na to ogólnej zasady prawda? Jak dla
mnie te wasze nieprzydatne elementy mogą być przydatne w myśl zasady
"tradycyjne wartości, nowoczesny program" bo jak pójdziemy drogą idzmy na
wszystko to zrobi sie z nas klub osiedlowy pracujacy metoda malych grup
(bo system zastepowych to taka starodwana i nie praktyczna nazwa ;P).

> Jednocześnie dziwna hierarchia czy budowanie autorytetu przez widoczne
> stopnie, podległość służbowa - itp. - to wszystko zabija klimat
> młodzieżowego ruchu, silnego chęciami, świadomością i zaangażowaniem.

Ja sie do tego podchodzi po "faszystowskiemu" to pewnie tak, a z drugiej
strony stopnie to dobre narzędzie do rozwiajania się, podelgłość słubowa
daje pewien porządek - nie rządzą sie wszyscy a polacy maja do tego
tendencje albo do bycia we wszystkich mądrym. Klimat zalezy do ludzi
zawsze od nich. Jak będą chcieli nie miec tego co daje im organizacja to
bedą mieli system małych grup + klub osiedlowy.

> Może i angielski skauting nie ejst najlepszym przykładem, ale już w
> Niemczech czy Hiszpani widać wyraźnie to właśnie tworzenie skautingu przez
> młodych i dla młodych, z prymatem woli a nie przepisów i formalnych ram.

Zaraz to u nas się jest w orgazniacji bo przepisy tak mówią czy przychodzi
się doborowolnie dla klimatu tworzonego przez 'młodych duchem'?
--
Pozdrawiam i Czuwaj!

pwd. Przemysław "Chaber" Chabros HO
Drużynowy