[Czuwaj] WOSM, nasz wizerunek

Piotrek S. Inkler w poczta.fm
Śro, 19 Sty 2005, 21:19:06 CET

Witam!

> [...]
R> W jakich czasach żył Robert Baden Powell i czy była to Polska?
R> Czy jego kraj kiedykolwiek za czasów jego życia walczył o swoją
R> niepodległość na własnych ziemiach?

R> To są dwa, zupełnie różne światy. Świat niezagrożonego mocarstwa,
R> posiadającego kolonie zamorskie i kraj pozbawiony/any niepodległości
R> co kilkadziesiąt lat.
R> Niedawno, 11 listopada obchodziliśmy uroczyście jak co roku, Dzień
R> Odzyskania Niepodległości. Czy Brytyjczycy, mają taki dzień u siebie w
R> kalendarzu? Śmiem przypuszczać że nie...
R> I właśnie stąd w Polsce takie a nie inne rysy wychowania młodych ludzi
->> właśnie w gotowości do obrony ojczyzny, w duchu proobronnym.

Tylko czy to jest nam jeszcze do czegokolwiek potrzebne? Czy trzeba
powtarzać po raz n-ty, że żyjemy w Polsce niepodległej, wolnej i
demokratycznej, w której naszej niepodległości w zasadzie nic nie
zagraża (oprócz, oczywiście, jak twierdzą niektórzy, europejskiego
neoliberalizmu, masonów, zachodniej cywilizacji śmierci i paru innych
takich ;-))?

W zeszłym roku jednym z zadań przed Rajdem Arsenał było zapytanie
znajomych skautów na temat ich rozumienia patriotyzmu, postawy
obywatelskiej, tego, z czego są dumni w swoich krajach.
Zapytałem o to znajomego irlandzkiego instruktora (a można chyba
powiedzieć, że Irlandia miała w historii większe "problemy" z
niepodległością niż Wielka Brytania, prawda?), który z kolei
zrobił drobną "sondę" w swoim środowisku.
Odpowiedział m.in., że być patriotą (dobrym obywatelem) to wg niego:
- mieć szacunek dla starszych, dla rodziców, dla nauczycieli, dla
policji itp.
- szanować symbole narodowe, w szczególności flagę, oraz symbole innych państw
- podtrzymywać narodowe tradycje
- szanować wszystkich ludzi w kraju, również obcokrajowców
- przestrzegać prawa
- być gościnnym i życzliwym dla ludzi z innych krajów.

Wśród odpowiedzi na pytanie: "co czyni cię dumnym z bycia Irlandczykiem?", znalazły się takie:
- Guinness (to była pierwsza rzecz, którą każdy zapytany wymieniał). Chociaż skauci zaznaczają, że nie każdy Irlandczyk pije Guinnessa, to jednak jest to dobry irlandzki produkt znany i sprzedawany na całym świecie.
- jeden z najbardziej znanych zespołów rockowych świata - U2
- irlandzcy kibice piłkarscy potrafią naprawdę dobrze się bawić kibicując swojemu zespołowi, i kiedy ich reprezentacja gra na wyjeździe, nigdy nie sprawiają problemów
- irlandzka armia nigdy nie opuszcza wyspy w celach innych niż udział w misjach pokojowych i nigdy nie użyła broni jako agresor.

Ja osobiście chciałbym, żeby patriotyzm w Polsce był postrzegany w
podobny sposób. Oczywiście, pewne fragmenty powyższej wypowiedzi mogą
budzić zastrzeżenia - w końcu duma z marki piwa ("Polakom gratulujemy
(...)"?) raczej nie jest dla nas, Polaków, dobrym wzorcem. Duma z
kibiców piłkarskich tez nie jest jakoś szczególnie głęboka. Ale mnie w
tym wszystkim urzeka coś innego. Wszystkie te "czynniki" patriotyzmu i
te powody do dumy są mocno osadzone w teraźniejszości, nie mają
większego znaczenia względy np. historyczne. I tego nam w Polsce chyba
brakuje. Nader często odnosimy się do historii - nie przeczę, bogatej,
niekiedy pięknej. Ale uważam, że poczucie patriotyzmu oparte na
teraźniejszych, aktualnych bodźcach jest chyba silniejsze,
prawdziwsze, może nawet bardziej świadome.

Wypowiedź tego instruktora uczy mnie jeszcze jednego. Pokazuje, że
patriotyzm nie musi się wcale wiązać z nacjonalizmem, a wręcz
przeciwnie - podkreśla, że WARUNKIEM bycia dobrym obywatelem jest
poszanowanie dla innych kultur i narodowości.

Taki patriotyzm chciałbym rozwijać w sobie i uczyć go moich harcerzy.
Walka z bronią w ręku i umieranie za Ojczyznę to ważne karty naszej
historii. Piękne. Godne zapamiętania. Ale (na szczęście!) mocno
nieaktualne.

R> Inne tradycje, inna kultura, a przede wszystkim - zupełnie inna historia.

Ale mam prośbę. Nie róbmy ze spodni w plamy Tradycji.
Uważam, że militaryzm w harcerstwie nie jest nam ani trochę potrzebny,
dlatego od niego stronię.

Nawet za beretami nie przepadam ;-).

R> Pozdrawiam
R> Rafał