Re: [Czuwaj] Bezpieczeństwo i opiekunowie

Radek Topolski r_topolski w poczta.onet.pl
Śro, 1 Cze 2005, 12:22:27 CEST

From: "hm. Rafal M. Raniowski HR" <rafal w harcerz.pl>

> W zwiazku z powyzszym, czy:
> 1) aby przeprowadzic wycieczke (w tej kategorii mieszcza sie zbiorki
> zastepowo poza harcowka, np. na terenie parku (w Szczecinie - Lasy
> Panstwowe, ktore sa czescia miasta i zarazem parkiem) potrzebny jest
> kierownik i opiekun?

W świetle rozporządzenia MEN i S z dn. 8.11.2001
- nie potrzebny jest kierownik i opiekun, jeśli wycieczka organizowana jest
przez np. druzynę harcerską.

Oczywiście - kierując się przepisami wyższego rzędu i zdrowym rozsądkiem -
potrzebna jest osoba pełnoletnia.

Nie dotarłem jeszcze do ustawy o turystyce (to mam na dzisaj) - ale
pozostaje jeszcze sprawa przewodników - to chyba tam ?
Kiedys juz na liscie była o tym mowa - "zwiedzanie miasta" - tylko z
"przewodnikiem po mieście".

> 2) Czy jako kierownika rozumiemy osobe, ktora ma skonczony kurs
kierownikow
> placowek letniego wypoczynku?

Nie.
Są to dwie rózne sprawy:
1. Kierownik placówki wypoczynku (rozp. MEN i S - 21.01.1997)
2. Kierownik wycieczki (rozp. MEN i S - 08.11.2001)

W drugim przypadku - to jak pisałem każdy pełnoletni instruktor - nie ma
potrzeby kończenia kursu. Jako instruktor ZHP czasem najmuję się na
kierownika wycieczek szkolnych.

> 3) Czy jako wychowawce rozumiemy osobe, ktora ma skonczony kurs
wychowawcow
> placowek letniego wypoczynku?

Znów dwie kategorie, jak wyżej:
1. Wychowawca kolonijny
2. Opiekun wycieczki

W praktyce - opiekun - każda pełnoletnia osoba.

> 4) Czy mozna laczyc funkcje kierownika i opiekuna wycieczki (nigdzie nie
> napisano, ze musza to byc dwie osoby)?

Opiekun:
2) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu ...
5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.

Jesli ktoś kiedyś udowodni przed sądem że może ze sobą samym współdziałać i
wykonywać swoje własne polecenia - zapewne będzie można łączyć te funkcje.

> 5) Co w takim przypadku z systemem zastepowym?

Kompletna klapa. Nie można w tym kraju zorganizować zbiórki zastępu bez
osoby pełnoletniej. W latach 60 - tych doszło do precedensu. Skazano
dyrektora szkoły po wypadku śmiertelnym mającym miejsce na zbiórce zastępu
odbywającej się na terenie szkoły.

> 6) Nie kazdy rodzic ma czas i skonczony kurs wychowawcow aby uczestniczyc
> jako wychowawca / kierownik w wycieczce, co wtedy?

Jeżeli wycieczka jest w górach - dwie dorosłe osoby - w tym jeden instruktor
ZHP. Jeśli poza górami - ktoś dorosły i rozsądek.

radek