ODP: [Czuwaj] uchwała RN ZHR z 4 czerwca 2005

Pią, 10 Cze 2005, 13:29:20 CEST

W razie, gdyby miała być usunięta, wysyłam na listę. Zaznaczenia fragmentu o
czystce, który jest złamaniem Konstytucji RP (art. 51) - pochodzi ode mnie.

DJD

Uchwała Rady Naczelnej ZHR nr 75/1
podjęta w dniu 4 czerwca 2005 roku

      W ostatnim czasie przetoczyło się przez Polskę kilka burz związanych z
dokumentacją zgromadzoną przez Instytut Pamięci Narodowej i dotyczącą osób
współpracujących z aparatem represji PRL.
      Wiemy, że Harcerstwo, a w szczególności Harcerstwo Niepokorne, nie
pozostawało poza strefą wpływów i inwigilacji tajnych służb komunistycznych.
      Mając na względzie dobro polskiej młodzieży i jej wychowania, Rada
Naczelna ZHR zwraca się do tych instruktorek i instruktorów, którzy w
jakiejkolwiek formie współpracowali ze służbami Służby Bezpieczeństwa i
innymi agendami komunistycznego aparatu przemocy, aby zaprzestały
działalności wychowawczej i organizacyjnej w ramach ZHR. Nie chcemy nikogo
oceniać, ale prosimy, aby szeregi kadry instruktorskiej pozostały wolne od
osób, które mają na sobie ślad współpracy z reżimem totalitarnym, jako tajni
współpracownicy, pracownicy i w innej formie współpracujący.
      Wiemy, że wiele osób było prześladowanych, ale niestety dysponujemy
również takimi dokumentami, które dla wielu z nas są osobistym wstrząsem.

****

W związku z tym zobowiązujemy instruktorki i instruktorów urodzonych w roku
1971 i wcześniej do bezzwłocznego wystąpienia do Instytutu Pamięci Narodowej
o ustalenie statusu pokrzywdzonego oraz przekazanie kopii uzyskanego
dokumentu odpowiednio Naczelniczce Harcerek i Naczelnikowi Harcerzy.

****

      Uważamy, że w ramach ZHR nie mogą działać wychowawcy, których życiorys
nie jest rękojmią zgodności słów i czynów.
      Podejmujemy trudną decyzję, w imię odpowiedzialności przed Bogiem i
Historią. Nikogo nie oceniamy, ale prosimy o czystość w wychowaniu.

Czuwaj

Rada Naczelna
Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej