Fw: [Czuwaj] Ukraina

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Czw, 16 Cze 2005, 14:22:43 CEST

 Skoro nie tylko na priv to:

 Wszystko zależy od tego na jak długo chcesz jechać i w jakich warunkacch
  przebywać
  Nocleg u polskiej rodziny we Lwowie kosztuje od 2 do 6 dolarów / dobę
  zależnie od lokalizacji - zasięgnąć informacji mozna w Towarzystwie
Polskim
  na Rynku naprzeciw wejścia do ratusza, a najlepsze pod względem
lokalizacji
  miejsce to u pani Stefanii koło katedry
  ze schroniskami i tanimi hotelami jest we Lwowie problem
  Ceny żywności zbliżone do polskich lub odrobinę niższe
  chleb kosztował w zeszły roku  1 UAH czyli około 80 gr - chleb znakomity
bo
  bez polepszaczy (to samo dotyczy innych rodzajów żywności - uważać tylko
  należy gdzie się kupuje, zwłaszcza na mięso i wędliny)
  Porządny obiad 15-20 UAH w lepszym bistro (Lwów) ale mozna żywić się dużo
  taniej

  Dolary można wymienić dosłownie na każdym kroku - kantorów jest mnóstwo
  Lepiej nie mieć starych, podniszczonych banknotów dolarowych nie
  posiadajacych nowoczesnych zabezpieczeń - mogą odmówić wymiany
  Złotówki można wymienić tylko w niektórzyh kantorach i kurs nie zawsze
musi
  być korzystny
  Euro wszędzie tak samo jak dolary, ale ludzie jakoś tam bardziej cenią
  dolara

>  2) co warto zwiedzic we Lwowie?
  Całe Stare Miasto - warto obejść rynek i pooglądać kamienice, każda ma
 swoją
  nazwę a niejedna bardzo ciekawą historię
  Jak się uda to warto wdrapać się na wieżę ratusza - kapitalny widok,
lepszy
  niż z Wysokiego Zamku (wejście na wieżę w weekendy - załatwia się w biurze
  po schodkach w dół z boku ratusza)
  3 katedry (łacińska NMP, ormiańska NMP  i grekokatolicka Św. Jura) oraz
  kilkanaście innych kościołów i cerkwi
  Cmentarz Łyczakowski z Polskim Cmentarzem Wojskowym i Cmentrazem
Ukrańskiej
  Halickiej Armii
  Prospekt Szewczenki - najpiękniejsza ulica Lwowa z przełomu XIX?XX w.
 (dawna
  Akademicka)
  Prospekt Swobody (d. Wały Hetmańskie) i będący jego przedłużeniem ciąg
  placów m.in. PLac Mickiewicza z pomnikiem Mickiewicza, pomniki Szewczenki
  króla Daniela
  Opera
  Wysoki Zamek - wzgórze nad miastem z pięknym widokiem (dawny kopiec Unii
  Lubelskiej)
  Szewczenkowski Gaj - wielki skansen budownictwa ludowego
  Cytadela
  Muzeum dawnej broni "Arsenał"

  Z tematyki harcerskiej i skautowej - w katedrze łacińśkiej jest tablica ku
  czci Olgi i Andrzeja Małkowskich, a na cmentarzu łyczakowskim w panteonie
  UHA nagrobek Ołeksandra Tysowskiego - założyciela "Płastu"

>  > 3) na co / kogo uwazac?

  Generalnie Ukraina jest bezpieczniejsza niż Polska jeżeli się przestrzega
  elementarnych reguł

  We Lwowie - uważać  na natrętnych żebraków (głównie dzieci cygańskie lub
  menele usiłujący zmiękczać serca "na polskość")
  i oczywiście na złodziei kieszonkowych w zatłoczonych miejscach (bazary,
  dworce, tramwaje itd.) czyli normalne zasady ostrożności
  Poza tym nie ma poważniejszych zagrożeń - jest bezpieczniej niż w Polsce
  (jeżeli się nie szuka specjalnie przygód i nie zawiera znajomości z
  podejrzanymi typami)
  Oczywiście nie należy się chwalić zbyt wielką ilością pieniędzy itd. ,
  eksponować drogiego sprzętu fotograficznego w niepewnych miejscach itd.

  Uważać na milicję drogową jeżeli wybierasz sie samochodem (znana z
  wymuszania łapówek)
  Opowieści o straszliwym ukraińskim nacjonalizmie to kompletne bzdury -
  przynajmniej w odniesieniu do Lwowa
 We Lwowie w weekendy na Prospekcie Swobody często odbywa się coś w rodzaju
  zaimprowizowanych spontanicznych wieców / manifestacji o trochę
 nacjonalistycznym wydźwięku ale nie ma się czego obawiać - w ogóle Prospekt
 Swobody warto zobaczyć w niedzielę widać jak ludzie mimo biedy cieszą się
 życiem
 Lepiej mówic po polsku niż po rosyjsku, a nawet nieudolna próba mówienia po
 ukraińsku daje dużą sympatię miejscowych
 Unikać zachowań "wielkopańskich" charakterystycznych niestety dla
niektórych
 polskich turystów
 Bardziej niebezpiecznie we Lwowie może być w blokowiskach na obrzeżach (tak
 jak w Polsce) ale tam raczej nie ma po co się pętać

 W górach należy uważać przede wszytskim na:
 - pasące się krowy
 - czystość wody którą się pobiera do picia (może być zanieczyszczona
 odchodami krów i owiec)
 - bezpańskie psy
 - strażników parków narodowych (sprawa biwakowania w górach nie jest do
końca jednoznaczna)

 Czasem można usłyszeć jakieś niesamowite opowieści o bandytach mordujących
 turystów w górach, o turystach z Polski znikających bez śladu itd. -
 Nie wiem czy jest w tym jakiekolwiek ziarno prawdy, ale lepiej być
ostrożnym
 Na pewno nie powinno się wędrować po górach samotnie, pozwolić się upić w
 podejrzanym towarzystwie itd.

 Warto poczytać kilka artykułów w czasopismie "npm" albo archiwum listy
 pl.rec.gory

  We Lwowie są problemy z wodą - w większości domów dostępna tylko 6-9 rano
  18-21 wieczorem, nalezy to uwzględniać planując rozkład dnia
  Warto spróbować kwasu chlebowego - może się on bardzo różnić zależnie od
 producenta, dobry jets z zółtych beczkowozów na ulicach

  > Z gory serdecznie dziekuje i prosze o odpowiedzi na priva :)
>  >
>  > Pozdrawiam

  Pozdrawiam i miłego pobytu na Ukrainie
  Grzegorz