RE: [Czuwaj] wybory delegatów

Jolanta Kreczmańska kalmar w grzejniki.com.pl
Pią, 13 Maj 2005, 13:49:12 CEST

Krzysztof napisał:
>Jeżeli członkowie RN mają być reprezentacją chorągwi (ma to swoje plusy, bo
>łatwiej jest się spotkać z taką osobą), to niech będę wybierani przez
>delegatów z własnej chorągwi.
>Jeżeli zaś RN ma się składać z powszechnie znanych autorytetów, to należy
>zerwać z parytetem terytorialnym.

Tym razem udało mi się wczytać w listę w miarę na czas. Więc pozwolę sobie
na kilka dygresji:
1. Rzeczywiście warto zdecydować czy RN ma być sejmikiem reprezentantów
chorągwi dbającą głównie o interesy własnych chorągwi czy radą osobowości
patrzącą na wszystko z poziomu całej organizacji z uwzględnieniem problemów
poszczególnych regionów. I to zagadnienie jest istotne nie tylko dla procesu
wyborczego ale również dla sposobu pracy RN. Będąc w RN wielokrotnie
widziałam dylematy osób, które co innego uważały, co innego sugerowała im
zbiórka komendantów hufców lub komendant chorągwi.  Jeśli zależy nam na
przenoszeniu wyników głosowań komendantów hufców do RN to ustalmy procedurę,
która to nie tylko umożliwi ale i zapewni. Jeżeli zależy nam na
reprezentacji zdania komendantów chorągwi zmieńmy skład RN na komendantów
chorągwi. Tak by system był czytelny i wyrazisty ... bo zgodnie z uchwałą
poprzedniego Zjazdu wszystko ma być takie w ZHP.
2. Uważam, ze takie pojmowanie reprezentatywności (mówię to, co ktoś
powiedział mi że mam mówić) jest szkodliwe dla ruchu i organizacji - dla
jego rozwoju, potencjału intelektualnego, wartości merytorycznej a nawet
wizerunku. Dlatego uważm tak: Delegaci mojej chorągwi wybrali mie do RN
znając moje poglądy, działania, plany. Widać uznali, że jest im z takim
sposobem myślenia po drodze. Jestem ich reprezentantką, bo uznali mój punkt
widzenia za godny rozpowszechniania, sposób postępowania za korzystny dla
Związku. Nikt na nich presji nie wywierał... no chyba, że odwrotną. Ja
jestem zobligowana ich i Zjazdu głosami do sumiennej pracy w RN, z jednej
strony zgodnej z moim sumieniem i wiedzą merytoryczną, z drugiej z
podmiotowym podejściem do instruktorów. Stąd wybrałam konkretny sposób
prowadzenia prac w komisji, konsultowania opracowywanych dokumentów tak
szeroko jek to możliwe.
3. Przeczytałam na liscie, że ktoś z członków RN już napisał sprawozdanie ze
swojej pracy w RN. Trochę budzi to mój nie pokój bo bardziej niż
sumiennością pachnie mi to kampanią wyborczą. W końcu RN jeszcze nie
zakończyła swojej pracy - przed nami jeszcze dwa spotkania RN i dużo pracy
merytorycznej poza spotkaniami RN. Chyba zbyt wcześnie na ocenę czyjejś
pracy. Może w tym pomyśle sprawozdań poszczególnych członków jest wiele
racji, ale trzeba pamiętać, że nikt z członków RN indywidualnie nie jest
żadną władzą a indywidualna ocena własnej pracy znacznie by zyskała na
obiektywiźmie gdyby była poddana ocenie całej RN. Jeśli takie sprawozdania
mogłyby być wymagane w przyszłości to powinny mieć albo status części
sprawozdania całej RN albo być raczej informacją dla instruktorów. Jeśli
jednak przyjmiemy opcję, że to osobowości instruktorskie, reprezentanci
całej organizacji - to wówczas takie informacje powinny być dostępne
wszystkim instruktorom a nie tylko należącym do danej choragwi.
4. Wybory osobowości do RN na Zjezdzie to pomysł godny rozpowszechniania,
niepozbawiony jednak wielu zagrożeń. Idea piękna - wybieramy najlepszych.
Może sie jednak okazać, że te żałosne listy do skreśleń, ściągawki etc.
zyskały by na sile. Wówczas kandydaci do RN musieliby mieć zapewniony czas
do zaprezentowania nie tylko listy pełnionych dotąd funkcji ale i poglądów.
Poświęcony na to czas byłby napewno efektywniejszy dla Związku niż
przemówienia gości i referaty wstępne. Wszystko zależałoby od mądrości
delegatów - w końcu też osobowości wybieranych w poszczególnych regionach
wyborczych. Przede wszystkim osobowości  i dobrych delegatów skupionych na
trosce o dobro całego Związku, nie bacząc na to z którego hufca są.

Pozdrawiam
Jola Kreczmańska