[Czuwaj] Przepisy, opisy, zapisy, standardy...

hm. Rafal M. Raniowski HR rafal w harcerz.pl
Wto, 8 Lis 2005, 12:29:41 CET

----- Original Message -----
From: "marcin wojtczak" <majcin w autograf.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, November 07, 2005 5:33 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Przepisy, opisy, zapisy, standardy...

> 1. Prawo harcerskie nie jest kodeksem prawnym, a zbiorem ideałów w związku
> z tym nie ma praktycznei możliwości udowodnienia komuś nieprzestrzegania
> prawa, z wyjątkiem ostatniego punktu.
>
> 2. Nawet udowodnione nieprzestrzeganie PH nie skutkuje usunięciem z
> organizacji.
>
> 3. Prawo harcerskie ma sens tylko przy założeniu, że harcerze
> przestrzegają podstawowych zasad etycznych, dlatego potrzebna jest jakaś
> ochrona przed osobami, które tych zasad nie przestrzegają, a członkami ZHP
> są.
>
> Marcin Wojtczak
> [...]
Zaraz, zaraz! Nie tak predko!

Skoro § 2 ust. 2. "Postanowienia Statutu, w których mowa o harcerzu,
instruktorze, seniorze i działaczu, stosuje się odpowiednio do harcerek,
instruktorek, seniorek i działaczek."

§ 4 ust. 1. "Metoda harcerska to sposób działania odznaczający się:
- pozytywnością,
- indywidualnością,
- wzajemnością oddziaływań,
- dobrowolnością i świadomością celów,
- pośredniością,
- naturalnością,
będący jednocześnie systemem wspierania samorozwoju zuchów, harcerzy i
instruktorów przez:
- Przyrzeczenie i Prawo,
- uczenie w działaniu,
- uczestnictwo w małych grupach,
- stale doskonalony i stymulujący program."

ust. 2. "ZHP realizuje cele przez harcerski system wychowawczy rozumiany
jako jedność zasad harcerskiego wychowania, metody i programu, w którym
istotną rolę odgrywa osobisty przykład instruktora."

ust. 3. "Zasady harcerskiego wychowania to: służba, braterstwo, praca nad
sobą."

§ 6 "Harcerskie wartości wychowawcze ZHP określa: Obietnica i Prawo Zucha,
Przyrzeczenie i Prawo Harcerskie oraz Zobowiązanie Instruktorskie.
(...)
Zobowiązanie Instruktorskie:
Przyjmuję obowiązki instruktorki/instruktora Związku Harcerstwa Polskiego.
Jestem świadoma/świadomy odpowiedzialności harcerskiego wychowawcy i
opiekuna. Będę dbać o dobre imię harcerstwa, przestrzegać Statutu ZHP,
pracować nad sobą, pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Wychowam swego
następcę. Powierzonej przez Związek Harcerstwa Polskiego służby nie opuszczę
samowolnie."

§ 21 ust 1. "Członkowie ZHP mają obowiązek:
1) dbać o dobre imię i dobro Związku,
2) kierować się zasadami określonymi w Prawie i Obietnicy Zucha oraz Prawie
i Przyrzeczeniu Harcerskim,
3) stosować się do postanowień Statutu ZHP oraz przestrzegać przepisów i
regulaminów ZHP,
(...)"

ust. 2 "Instruktorzy mają ponadto obowiązek kierowania się zasadami
określonymi w Zobowiązaniu Instruktorskim oraz szczególnej troski o
powierzone im dzieci i młodzież, zwłaszcza o ich zdrowie i bezpieczeństwo."

§ 25 "Członkostwo ZHP ustaje na skutek:
1) wystąpienia z ZHP,
2) skreślenia z listy członków ZHP,
3) wykluczenia z ZHP."

§ 28 ust. 1. "Wobec członków ZHP naruszających postanowienia Statutu mogą
być stosowane następujące kary:
1) w stosunku do członków zwyczajnych nie będących instruktorami i nie
pełniących funkcji instruktorskich oraz w stosunku do członków
wspierających:
a) upomnienie,
b) nagana,
c) wykluczenie z ZHP;
2) w stosunku do instruktorów oraz członków zwyczajnych nie będących
instruktorami i pełniących funkcje instruktorskie ponadto pozbawienie, na
okres do 4 lat, całości lub części praw członkowskich."

To na podstawie § 28 ust. 1., w zwiazku z: § 2 ust. 2.,  § 4 ust. 1.-3., §
6, oraz § 21 ust 1. pkt. 1-3 i ust.2 członek ZHP może zostać ukarany
poprzez: upomnienie, nagane, wykluczenie z ZHP, w oparciu o zarzut łamania
Prawa Harcerskiego jako naruszania postanowien Statutu ZHP.

Czyli w oparciu o dzisiejsze zapisy Statutu ZHP mozna... ale! Ilu to
druzynowych, ze nie wspomne o komendantow hufcow (o wyzszej wladzy nie
wspomniawszy) zna Prawo Harcerskie na pamiec? Moglbym wskazac "kilku" ;)))
Moge za to zacytowac moj ulubiony cytat pewnego instruktora z mojego hufca
podczas dyskusji o sensownosci Prawa Harcerskiego: "Prawo Harcerskie jest
archaiczne, brzmi archaicznie, np. cytuje: "Harcerz jest rycerzem?" :)))

A ilu czlonkow Sadu Harcerskiego powstrzyma sie w ramach "solidarnosci" z
"poszkodowanym", bo sami nie spelniaja pewnych standardow? Tu trzeba
pomyslu, jak sprawic, aby prawo nie bylo tylko martwa litera Statutu ZHP, a
egzekwowanym zapisem. I jak to rozwiazac, aby nie bylo uzywane do "polowan
na czarownice", czy osobistych rozgrywek z przeciwnikami? Moze ktos ma
zbawienna rade?

Pozdrawiam
Viking