[Czuwaj] Projekt Statutu ZHP

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Pon, 5 Wrz 2005, 14:45:00 CEST

----- Original Message -----
From: "Aleksander Senk" <senk w post.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, September 05, 2005 12:22 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Projekt Statutu ZHP

> Dla mnie harcerstwo nie jest emanacją skautingu na terenie RP, tylko
bardzo
> specyficznym ruchem, ktory wyrosl m. in. ze skautingu. Zacieranie i
> pozbywanie sie tej naszej specyficznej "nalecialosci", pozbywanie sie
> ideowosci i przeksztalcanie ZHP po prostu w organizacje o ambicjach
> wychowawczych (a wszystko to mozna znaleźć w proponowanym projekcie
statutu)
> jest rzecza, ktora przykro obserwowac i w ktorej nie chce sie brac
udzialu.

> pozdrawiam
> [...]

W pelni się z tym zgadzam.
Harcerstwo przecież wywodzi się nie tylko ze skautingu, ale także a może
przede wszytskim z ZET-u, Towarzystw im. Tomasza Zana, z Organizacji
Młodzieży Niepodległościowej "Zarzewie", z Sokoła i z wielu innych
organizacji powstałych w specyficznie polskich warunkach.
Zadziwiająca jest propozycja wykreślenie z §  1 statutu słowa
"patriotyczny", jak również to, że Słowo "Polska" lub "polski" pojawia w
rzeczonym projekcie statucie tylko w nazwie Związku i w określeniu
terytorium działania.

Paragraf 3 mówiący o misji jest niespójny z paragrafem 6., w którym jest
mowa o celach.
Na dodatek paragraf 6 jest mętny, wymienia jednym ciągiem cele ze środkami
czysto utylitarnymi (np. znieranie funduszy)
To co było zawsze specyficzne dla harcerstwa jest zepchnięte gdzieś na
daleki plan.
Proponowann statut byłby może dobry dla organizacji o nazwie "Międzynarodowa
Organizacja
Skautowa - Sekcja działająca na terytorium RP" .
Dlaczego tak mało jest tam mowy o patriotyzmie, dlaczego dbałość o polskie
dziedzictwo kulturowe jest zepchnięta na niemal przedostatnią pozycję?
Czy mamy pozostawić patriotyzm, służbę Polsce, kształtowanie poczucia
tożsamości narodowej wyłacznie takim organizacjom jak Młodzież Wszechpolska?
Czy jesteśmy już tylko dziećmi Roberta Schumanna?

pozdrawiam
Grzegorz S