RE: [Czuwaj] krzyze dla powstanców

Tomasz Maracewicz tomasz.maracewicz w futuro.waw.pl
Czw, 29 Wrz 2005, 11:34:35 CEST

Cóż, muszę jednakowoż zabrać głos. Jako założyciel ZHR i wieloletni członek
jego władz naczelnych.
Nie wiem skąd pochodzi cytat zamieszczony przez Pawła. Jednak nawet jeśli
został napisany przez któregoś z prominentnych instruktorów ZHR, to nie
zmienia to faktu, iż ZHR jako organizacja, a także instruktorzy ZHR w
ogromnej większości, nigdy nie odcinali się od Szarych Szeregów. A już na
pewno stosunek nasz do okupacyjnej historii harcerstwa nie miał związku
nigdy związku z "inwestycjami Pana Kaczyńskiego".  Myślę, że dobitnie o
postawie ZHR w tej mierze pisze w swym poscie Olek Senk, za co dziękuję.
Pozwólcie, że oszczędzę listowiczom różnych cytatów prominentnych
instruktorów ZHP w tej i innych kwestiach. Mamy pluralizm, mamy różne
poglądy - ale z tej różnorodności nie należy budować opinii o postawach
całej organizacji.
Przykro mi, że Paweł, instruktor harcerski, w taki sposób, być może
bezwiednie - przyprawia nam gębę, na którą ufam, iż nie zasłużyliśmy.
Proszę Cię o więcej wyrozumiałości.
Czuwaj.
Marabut

-----Original Message-----
From: czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net
[mailto:czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net] On Behalf Of Paweł Rozdżestwieński
Sent: Thursday, September 29, 2005 10:45 AM
To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.
Subject: Re: [Czuwaj] krzyze dla powstanców

Mnie to juz mniej dotyczy niż kiedyś - ale przypomnę, ze zanim Pan
Kaczyński zaczął inwestować w warszawskie ZHR, to ZHR odcinał się od SZ.Sz.
twierdząc, że HP stanowiły prawdziwe harcerstwo w czasach okupacji. Tu
zacytuje: "Harcmistrz RP Sedlaczek został pierwszym naczelnikiem harcerzy w
1919 roku, zaraz po powstaniu zjednoczonego ZHP; Florian Marciniak miał
wtedy cztery lata... Gdyby zderzyć zasługi i pozycję tych dwu ludzi, to
były one nieporównywalne. Nie chcę w żadnym stopniu deprecjonować Floriana
Marciniaka ani Szarych Szeregów. Hufce Polskie - jak się potem okaże,
słabsze liczebnie - nie były czymś gorszym, jakąś rozłamową grupą. Po
prostu były inicjatywą instruktorów o innej proweniencji niż ta grupa,
która podjęła inicjatywę 27 września 1939 roku."

Warto by o tym pamiętać, bo widzę, że pamięc jest bardzo krótka.

Paweł