Re: Re: [Czuwaj] Tani obóz

"Adrian Łaskarzewski" adrian_2 w zhp.inet.pl
¦ro, 12 Kwi 2006, 23:56:50 CEST

W dniu 2006-04-12 o godz. 22:59 Andrzej Rolewicz  harc38 w op.pl napisał:

>obozie.
>byle najtaniej,
>stawiane wymagania.
>
>A ja nadal uwazam ze oboz za 700zł od łebka to zrobic potrafi kazdy i
>wcale nie ma gwarancji, ze jakosc tego obozu bedzie odpowiednia.
>A zeby zrobic oboz z odplatnoscia 117 zl/18 dni to trzeba sie napracowac -
>nie wierzycie to sprobujcie.
>Po drugie zastanawia mnie, dlaczego z uporem maniaka Druhowie insynuuja,
>ze te moje obozy sa niezgodne z przepisami, zle przygotowane, nie
>posiadajace wymaganych zezwolen ?
> [...]

Czy nie zauważasz, że co do zasady jesteśmy zgodni i piszemy o tym samym?

Ja po prostu podkreślam, że najpierw musimy zapewnić zdrowie, bezpieczeństwo i właściwe warunki do realizacji celów obozu,
a dopiero potem martwić się o niską cenę obozu. NIGDY w odwrotnej kolejności.

Ja nic nie insynuuję.
Zgodzisz się jednak chyba, że żeby zrobić obóz dobry i tani to trzeba się nie tylko napracować, ale i mieć trochę doświadczenia.
Bez tego bardzo łatwo jest ominąć niektóre przepisy i wymagania, bo balansujemy na krawędzi, że wspomnę wywóz śmieci z obozu w bagażnikach prywatnych samochodów czy kwestia rezerwy środków na nieprzewidziane zdarzenia.
Uważam, że organizator obozu powinien zapewnić kadrze komfort pracy w świadomości, że kwestie przepisów, bezpieczeństwa itp. są uregulowane jak należy i o to nie muszą się martwić.

Sytuacja nasuwa mi inne skojarzenie:

Harcówki drużyn, zlokalizowane w szkołach, piwnicach itp. lokalach, są zazwyczaj wyposażane przez te drużyny własnymi środkami. Zazwyczaj oznacza to używane, oddane przez rodziców harcerzy wykładziny i dywany, stare meble. Niewyrównane ściany pomalowane tanio kupioną farbą. Do tego siatka maskująca na suficie. Generalnie widać brak środków.

Jeśli zaś harcówka ma wyglądać dobrze, to wymaga to nie tylko solidnej pracy pod okiem fachowca, przymyślanego projektu, ale także pieniędzy. Na gładź, na farbę, na kable i kontakty, na lampy, na drewno do wyposażenia, na wykładzinę, tablicę i inne wyposażenie.

Pochwalę się, że taką harcówkę, udostępnianą szczecińskim środowiskom, ma Poczta Harcerska Szczecin II.
Kto był, ten wie i może potwierdzić, że to bardzo przyjemne pomieszczenie.

Dla przeciętnej drużyny wyłożenie z własnych środków tysiąca, dwóch, trzech na porządny remont harcówki to pieniądze nieosiągalne.
Oczywiście, w takim przypadku zazwyczaj znacznie łatwiej niż w przypadku obozu znaleźć inne źródła finansowania.

Ktoś zapyta: a w czym taka siermiężna harcówka przeszkadza w robieniu dobrych zbiórek?
Można odpowiedzieć, że nie przeszkadza. Ale dlaczego wolimy spotykać się w tej dobrze urządzonej?

Adrian