Re: [Czuwaj] Harcerski obóz

Kamila Wajszczuk kamilawajszczuk w o2.pl
Czw, 13 Kwi 2006, 22:46:18 CEST

> Ponieważ wydaje mi sie, ze temat taniego obozu sie wyczerpal, a gdzies
> pomiedzy nim tylko były przeblyski rozmowy o "dobrym obozie", przeto
> chciałbym zaproponować temat harcerskości obozu.
(...)
> Czym uzupełnilibyscie tę listę?

Skoro już Olek wywołał temat, pozwolę sobie dodać swoje trzy grosze. Poniżej
wklejam materiał swojego autorstwa, który powstał dwa lata temu, podczas
przygotowywania przez Klub Dyskusyjny Hufca ZHP Warszawa - Mokotów dyskusji,
która skoncentrowana była na problemie harcerskiego wychowania do
samodzielności i zaradności. Przygotowując ją, stwierdziliśmy, że obóz jest
doskonałą okazją do kształtowania tych cech, tylko często wcale nie jest do
tego
wykorzystywany.
Poniższe punkty to swego rodzaju stan pożądany z punktu widzenia
kształtowania samodzielności i zaradności u harcerzy. Moim zdaniem - trudno,
ale jednak osiągalny, no i wart zachodu. Materiał ten nie został ostatecznie
poddany pod dyskusję, więc nie należy konstatować, że wyraża on poglądy
ogółu lub nawet jakiejś konkretnej części instruktorów Mokotowa. :)

"- Zastępowi, przyboczni, wędrownicy uczestniczą w szukaniu miejsca. Ktoś z
nich (może być z kimś starszym od niego) jedzie na lokalizację.
- Wszystkie sprawy "pomocnicze", typu załatwienie żerdek, transportu
sprzętu, przygotowanie sprzętu na obóz, kupienie biletów grupowych na
pociąg, załatwiane są przez zastępowych, przybocznych, wędrowników.
- Wszystkie urządzenia obozowe są własnoręcznie zbudowane przez harcerzy.
Starsi, jeżeli chcą i potrafią, budują z żerdek również stelaże swoich
namiotów.
- Nie ma żadnych "ułatwień", typu prąd doprowadzony z pobliskiej wsi.
- Wędrownicy pełnią funkcje w zgrupowaniu, takie jak kwatermistrz,
magazynier, zaopatrzeniowiec, szef kuchni.
- Odpowiednio przeszkoleni wędrownicy lub instruktorzy zastępują "pigułę" i
wynajętego ratownika.
- Zastępowi lub szefowie patroli wędrowniczych w pełni odpowiadają za
pełnioną przez ich zastęp / patrol służbę w kuchni i inną.
- Harcerze wysyłani są na zwiady i gry po okolicy w patrolach bez
pełnoletnich opiekunów.
- Na obozie finalizowane są próby na stopnie - finał ten jest równoznaczny z
próbą końcową, wymuszającą samodzielny wyjazd patrolu lub pojedynczej osoby
na ponad dobę w miejsce odległe od obozu.
- Małe grupy w drużynie (zastępy lub inne) mają do własnej dyspozycji pewien
czas programowy, kiedy to zastępowy (lub szef ekipy) w całości odpowiada za
swoich ludzi.
- W ramach obozu organizowane są wędrówki piesze / rowerowe / kajakowe, na
których za trasę, noclegi, program i bezpieczeństwo grup odpowiadają
szefowie ekip, niekoniecznie będący instruktorami.
- Drużynowy w stopniu przewodnika może pojechać z drużyną na samodzielny
obóz, o ile ukończył kurs kierowników placówek wypoczynku. Dzięki temu
więcej osób w drużynie angażuje się w przygotowanie obozu.
- Wszystkie sprawy opisane powyżej są nadzorowane przez drużynowych i / lub
komendę szczepu."

Pod rozwagę.

Pozdrawiam,
Kamila