[Czuwaj] Re: podpisy na fakturach VAT - myślę że po temacie ;)

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Sob, 15 Kwi 2006, 13:44:50 CEST

Dnia 15-04-2006 o 12:56:13 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał:

> Chodzi mi o podpisy.
> Mam akurat otwarty plik:
> ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)z dnia 26 sierpnia 2003 r.
> w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
> Więc z niego skorzystam:
> (....)
> 3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
> 	1) faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR,
> 	faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i
> noty korygujące, 	zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom
> określonym w odrębnych przepisach, lub
> [...]

Oj... ni ma rady trza przepisami rzucić ;)
No więc jest tak:

Po pierwsze:
cytowany ppkt d) dotyczy pkt 2) a nie 1)
czyli albo faktura VAT ALBO inny dokument który musi zawierać to co jest
wymienione w ppkt-ach...
co musi zawierać faktura VAT określa inny przepis, ale o tym dalej

Po drugie:
dla ZHP właściwą jest Ustawa o rachunkowości a nie rozporządzenie w
sprawie książki przychodów
a więc...

Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r.
Art. 20. (...)
2. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe
stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej „dowodami
źródłowymi":
	1) zewnętrzne obce – otrzymane od kontrahentów,
	2) zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom,
	3) wewnętrzne – dotyczące operacji wewnątrz jednostki.
(...)
Art. 21.
1. Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:
	1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
	2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
	3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w
jednostkach naturalnych,
	4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą
– także datę sporządzenia dowodu,
	5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której
przyjęto składniki aktywów,
	6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w
księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu 	ujęcia dowodu
w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te
wskazania.
	7) (skreślony).
1a. Można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa w
ust. 1 pkt 5 i 6, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów lub techniki
dokumentowania zapisów księgowych.

czyli w 1a mamy że można nie podpisywać jeśli odrębne przepisy tak
mówią... I tu jest miejsce na przepis który określa warunki jakie powinna
spełniać faktura VAT, czyli:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania
faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których
nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

§ 9.
1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

	1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy
oraz ich adresy;
	2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem
ust. 10 i 11;
	3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę
wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako 		„FAKTURA VAT"
podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w
przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
	4) nazwę towaru lub usługi;
	5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych
usług;
	6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową
netto);
	7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez
kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
	8) stawki podatku;
	9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem
na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od 		podatku oraz
niepodlegających opodatkowaniu;
	10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z
podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek 		podatku;
	11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku
(wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty 		dotyczące
poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub
niepodlegających opodatkowaniu;
	12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i
słownie.

2. W fakturach wystawianych przez małych podatników, o których mowa w art.
21 ust. 1 ustawy:
	1) w miejsce oznaczenia „FAKTURA VAT" stosuje się oznaczenie „FAKTURA
VAT-MP"
	2) dodatkowo zawiera się termin płatności należności określonej w
fakturze.

Czy są tu gdzieś wymagane jakieś podpisy ? NIE. I nie ma nawet możliwości
inaczej tego zinterpretować , mało tego, w tym rozporządzeniu BYŁO takie
wymaganie ale... już go ni ma bo... było niezgodne z dyrektywą UE więc
Rozporządzenie zostało zmienione z chwilą wejścia Polski do UE.

I od tej chwili NIE MUSI BYĆ ŻADNYCH PODPISÓW. Mogą ale nie muszą ;). Co
do czepiania się US do takich faktur... Nic mi o tym nie wiadomo, a
praktycznie codziennie mamy u siebie jakąś kontrolę ( bo jak się ma u
siebie książki i księgi 150 firm to tak jest)

ps.
Dobrze mieć w domu Doradcę Podatkowego (można się wtedy wymądrzać ;) )

Pozdrawiam

Janusz Sikorski