[Czuwaj] Nurty ideowe raz jeszcze

Pon, 6 Lut 2006, 13:56:31 CET

----- Original Message -----
From: "Aleksander Senk" <senk w post.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, 06 February 2006 12:58
Subject: [Czuwaj] Nurty ideowe raz jeszcze

> Mysle, ze nie ma zadnego trojkata :)
>
> Naszkicowalem troche pewna mape, jak widze nurty w harcerstwie.
>
> Sprawa jest oczywiscie nieco uproszczona (nie ma np.SH), ale mysle, ze
> generalnie jest to dobry sposob na odzwierciedlanie tego, co sie dzieje
> wsrod tych, ktorzy w Polsce nosza Krzyże Harcerskie.
>
> http://208wdhiz.home.pl/nurty/nurty.gif
>
> co o tym myslicie?

Do osi Y się zgadzam, do osi X nie bardzo. "Bezideowość" nie stoi na drugim
biegunie "prawicowości", a "liberalizm" nie stoi w centrum.

Rozważmy to na przykładzie z innej dziedziny: seksualność. Sa ludzie o
silnym potrzebach i słabych. Potrzeby mogą być hetero- jak i homoseksualne.
Jesli przyrównamy, to  "silne nasycenie prawicowością" będzie stało w
miejscu "silnego nasycenia potrzeb (okreslonej opcji)seksualnej,
"bezideowość" - w miejscu "aseksualności" a liberalizm... raczej gdzieś w
miejscu umiarkowanych obu opcji na raz...

Zatem o ile prawicowość jest OK na maksie osi X, o tyle w tej osi nie mozna
umieścić "liberalizmu" po środku i "bezideowości" po lewej stronie.

Tutaj proponowałbym analize wielowymiarową.

Określ (bo ja za socjologię się za zabieram) cechy i ich natężenie dla
poszczególnych nurtów w harcerstwie polskim (włączając i nurty w ZHP, i w
ZHR, i "ZHP-18", i w SH, i w SHK Z FSE), a  ja podejmuje się zrobić wykres
dwuwymiarowy z osiami X i Y, gdzie będą przedstawione grupy harcerskie jak i
cechy w postaci wektorów (metoda PCA dla dociekliwych), jak i dendrogram
klasyfikacyjny wg podobieństw (odległość euklidesowa lub cała gama innych,
jak cieciwowa, do wyboru).

Jako cechy rozumiem np.: "znaczenie religijności", albo "prymat organizacji"
itp. - w miare możliwości w jednolitej skali np 1-3 lub 1-9.

Pozdrawiam z lekka naukowo

DJD