[Czuwaj] Nurty ideowe raz jeszcze

Aleksander Senk senk w post.pl
Pon, 6 Lut 2006, 15:44:38 CET

Dominik Jan Domin napisał(a):

> Do osi Y się zgadzam, do osi X nie bardzo. "Bezideowość" nie stoi na
> drugim biegunie "prawicowości", a "liberalizm" nie stoi w centrum.

taaaak, z osia X sam mam problem.
Mysle, ze tak naprawde potrzebne są _przynajmniej_ trzy wymiary:

1. organizacja-ruch
2. nasycienie wartosciami prawicowymi
3. uznanie tradycyjnych wartosci harcerskich

Ja na tej osi, zeby zachowac dwa wymiary, utozsamilem wymiary 2 i 3,
majac swiadomosc, ze zdarzaja sie osoby, ktore na nich w zupelnie innych
miejscach stoja.
Uznalem to jednak za mniejsze przeklamanie, niz gdyby te tradycyjne
harcerskie wartosci dorzucic do osi organizacja-ruch. Choc moze tylko
niewiele mniejsze?
Mysle, ze te 3 wymiary wystarcza do okreslenia nurtow. A moze nawet 2
juz beda zdatne.

W kazdym razie najistotniejsze jest dla mnie to, co wlasnie zauwzyles:
Abysmy sprobowali okreslic kilka podstawowych wymiarow, na ktorych
bedziemy okreslali "polozenie" naszych pogladow.

No i zebysmy odchodzili od strasznie polaryzujacego podzialu na
"romantykow" i "pozytywistow", ktorego nieprzystawanie dzisiejsza
dyskusja wykazuje dosyc jasno.

> Rozważmy to na przykładzie z innej dziedziny: seksualność. Sa ludzie o
> silnym potrzebach i słabych. Potrzeby mogą być hetero- jak i
> homoseksualne. Jesli przyrównamy, to  "silne nasycenie prawicowością"
> będzie stało w miejscu "silnego nasycenia potrzeb (okreslonej
> opcji)seksualnej, "bezideowość" - w miejscu "aseksualności" a
> liberalizm... raczej gdzieś w miejscu umiarkowanych obu opcji na raz...
>
> Zatem o ile prawicowość jest OK na maksie osi X, o tyle w tej osi nie
> mozna umieścić "liberalizmu" po środku i "bezideowości" po lewej stronie.

A bo to jest jeszcze inna kwestia, ktorej nie wiedzialem jak zaznaczyc.

Ta "otwartosc swiatopogladowa" ("liberalizm"), lezy tylko na osi X, a
nie dotyczy patrzenia przez pryzmat organizacji/ruchu.

Czy da sie tak zrobic? Zeby np. na osi pionowej strzałki szly i w gore i
w dol? :-)

> Określ (bo ja za socjologię się za zabieram) cechy i ich natężenie dla
> poszczególnych nurtów w harcerstwie polskim (włączając i nurty w ZHP, i
> w ZHR, i "ZHP-18", i w SH, i w SHK Z FSE), a  ja podejmuje się zrobić
> wykres dwuwymiarowy z osiami X i Y, gdzie będą przedstawione grupy
> harcerskie jak i cechy w postaci wektorów (metoda PCA dla dociekliwych),
> jak i dendrogram klasyfikacyjny wg podobieństw (odległość euklidesowa
> lub cała gama innych, jak cieciwowa, do wyboru).

ok,ale nie teraz.
A moze juz to, co napisalem wystarczy? + rysunki z tego grafu?

(bo wlasnie chcialem zapytac, jak widzicie polozenie tych nurtow
wzgledem siebie?)

pozdrawiam
olek

ps. na stronie nowa wersja - nurty po kilku poprawkach, ktore dostalem,
ale caly czas w 2D
http://208wdhiz.home.pl/nurty/nurty.gif