[Czuwaj] Nurty ideowe raz jeszcze

Pon, 6 Lut 2006, 15:55:58 CET

----- Original Message -----
From: "Aleksander Senk" <senk w post.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, 06 February 2006 15:44
Subject: Re: [Czuwaj] Nurty ideowe raz jeszcze

> Ja na tej osi, zeby zachowac dwa wymiary, utozsamilem wymiary 2 i 3, majac
> swiadomosc, ze zdarzaja sie osoby, ktore na nich w zupelnie innych
> miejscach stoja.

Dletego tez proponuję Ci metodę naukową, stosowana w wielu dziedzinach, w
tym "mojej" ekologii. Zwłaszcza, ze to, o czym piszesz, ma wiele wspólnbego
z ekologią - owe wymiary okreslają jakieś "nisze ekologiczne", w które
wpisują się ludzie działający, jak i poszczególne środowiska. Nisze, gdzie
"ideowość", "stosunek do munduru", "częstość dzialań w lesie",
"panterkowatośc i militaryzm", "flamastry i szary papier" sa tak samo
istotne, jak "wilgotność" czy "temperatura"  w ekologii...

> Uznalem to jednak za mniejsze przeklamanie, niz gdyby te tradycyjne
> harcerskie wartosci dorzucic do osi organizacja-ruch. Choc moze tylko
> niewiele mniejsze?
> Mysle, ze te 3 wymiary wystarcza do okreslenia nurtow. A moze nawet 2 juz
> beda zdatne.

Tutaj nadal bym proponował metode naukową.

> W kazdym razie najistotniejsze jest dla mnie to, co wlasnie zauwzyles:
> Abysmy sprobowali okreslic kilka podstawowych wymiarow, na ktorych
> bedziemy okreslali "polozenie" naszych pogladow.

O tak, tylko to zadanie nie dla mnie, raczej dla speców z pedagogiki,
skautologi, socjologi czy psychologi. Ja mogę się wziąć za analizę.

> No i zebysmy odchodzili od strasznie polaryzujacego podzialu na
> "romantykow" i "pozytywistow", ktorego nieprzystawanie dzisiejsza dyskusja
> wykazuje dosyc jasno.

O, to tak.

> Czy da sie tak zrobic? Zeby np. na osi pionowej strzałki szly i w gore i w
> dol? :-)

Raczej nie. Można zrobić trójkąt, jeśli te cechy sie będa wzajemnie
równowazyły.

Dobra, zaczekam.

DJD