[Czuwaj] Brak harcerskich książek

Michał Górecki g00rek w wp.pl
Czw, 5 Sty 2006, 15:11:42 CET

Kiedy ostatnio przeglądałem u znajomego harcmistrza ;) biblioteczkę
harcerską po raz kolejny dotarł do mnie fakt, że książki z lat 70tych i
80tych jakie były, takie były, ale... były!

Mówię o książkach w stylu sekrety dobrej drużyny, czy innych
skierowanych do drużynowych, przyboczny, zastępowych.
Kiedy zaś patrzę na katalogi skautów za za zachodniej granicy (a w
szczególności Amerykańskich) zazdrość mnie kłuje straszliwie. Począwszy od
oficjalnych podręczników dla zastępowego, przybocznego, drużynowego
(wszystkich grup wiekowych) po poradniki od ogólnych, po specjalistyczne
typu "jak obozować, by nie pozostawiać śladu", czy "książka kucharska
uwzględniająca system małych grup".

Marzy mi się świetnie opracowana biblioteczka harcerska, podzielona na
kategorie i podkategorie, pełna pozycji. Na pewno miałaby wzięcie!
Tymczasem mamy (skądinąd chwalony przeze mnie na tej liście Przewodnik
dla przewodnika) i kilka innych pozycji... i tyle. Nie mówię nawet o
jednolitej oprawie graficznej (to już nasz biznes ;) ale raczej o
istnieniu samych książek. No właśnie. Podobno po prostu nie ma chętnych
autorów.

A co wy na ten temat myślicie? Być może potrzebny jest jakiś system
motywacyjny? A może system rekrutacji autorów? A może po prostu w
dzisiejszych czasach potrzebna jest na to kasa? Jak to powinno wyglądać?

Męczy mnie szereg takowych pytań. Marzą mi się książki, ale także
czasopisma, ale nie opisujące wydarzenia w ZHP, czy "kolejne etapy fazy
wdrażania". lub artykuły o "funkcji ewaluacji w zarządzania organizacją
pozarządową". Nie, nie, nie. Pewnie - potrzebne! Nie raz mówiłem o
wdrażaniu doświadczeń w zarządzaniu NGO w ZHP.

Ale ja mówię o młodych instruktorach! O rozdziałach o tym, jakie
problemy zapewne pojawią się w drużynie po roku jej prowadzenia i jak
temu zaradzić. O tym co robić, gdy obrzędowość zbytnio "nie działa". O
tym, jak dzisiaj pracować zastępami. O tym jak być dobrym przybocznym. O
tym co zrobić, gdy harcerza na zbiórce zastępu hulają zamiast pracować.

Co wy na to?

pozdrawiam serdecznie