Re: [Czuwaj] habeta, by³o pytanie o powszechno¶æ

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Czw, 5 Sty 2006, 23:32:13 CET

----- Original Message -----
From: "Darek Brzuska" <brzuska w mp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, January 05, 2006 11:10 PM
Subject: [Czuwaj] habeta, by³o pytanie o powszechno¶æ

> Kiedy¶, za czasów "s³usznie minionych" :-), istnia³a harcerska konkurencja
> sportowa pod nazw± "Harcerski Bieg Terenowy". Odbywa³a siê zastêpami, na
> czas, mia³a ¶ci¶le wyznaczone zasady i ¶ci¶le wyznaczone przeszkody do
> pokonania. Jak dobrze poszukam, to znajdê w której¶ po¿ó³k³ej ksi±¿eczce
> regulamin.
> Sktót od tej nazwy, jak ³atwo zauwa¿yæ, to HBT.

Te¿ sobie o tym przypomnia³em - ¿e kiedy¶ o tym czyta³em wertuj±c "Leksykon
harcerski", wiêc zajrza³em tam:
Konkurencja o nazwie Harcerski Bieg Techniczny zosta³a sformalizowana w 1967
roku, obejmowa³a 5 zadañ dla zastêpów 6-osoobowych mia³a siê rozgrwyaæ na
dystansie 250 m. Zadania typu rolowanie koca, bieg lilkadzieis±t metrów na
czworakach itd. Dzi¶ siê kojarzy chyba mocno z infantylizmem. No ale có¿,
takie by³yy czasy.

> Przez przypadek albo przez dowcip kto¶ wpad³ na pomys³, by ten skrót,
> czytany fonetycznie, przyporz±dkowaæ trochê innej formie pracy znanej
> sk±din±d jako bieg harcerski.

Do 1995 by³em w innym hufcu ni¿ obecnie  (ale te¿ w Poznaniu), i po prostu
nazywali¶my to w³a¶nie biegiem harcerskim, z wyró¿nieniem osobno biegów na
stopieñ. W hufcu w którym jestem teraz pewien kr±g instruktorski organizowa³
raz albo dwa razy do roku imprezê dla zastêpów o nazwie HBT z kolejnymi
numerami albo dodatkowymi nazwami. Wyraz "habeta" który wówczas us³ysza³em
po raz pierwszy kojarzy³ siê g³ównie z t± konkretn± imprez± cykliczn±.,
natomiast podobne formy pracy realizowane przez inne ¶rodowiska, na obozach
itd. bywaj± nazywane "habet±" ale nie zawsze i nie przez wszytskich w hufcu.

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej Czuwaj