[Czuwaj] Rytualy przejscia i insza naturalnosc

Aleksander Senk senk w post.pl
Pią, 6 Sty 2006, 12:55:37 CET

Radek Paszkowski napisał(a):
> Nieustanne opadanie krzywej jakości będące efektem kiepskich wzorców /
> słabego szkolenia instruktorów / spłycaniem wielu działań - w tym
> podstawowych*

Czy ta gwiazdka sugeruje jakis odnosnik, o ktorym zapomniales? :)

Ale do tematu: Zgadzam sie z diagnozą.
I niepokoi mnie, ze wiele dzialan sygnowaznych przez nasze wladze ma
znamiona tego splycania.

Rewolucje w systemi stopni czy grupach metodycznych maja znamiona
wlasnie takich teoretycznych i nienaturalnych konstrukcji, ktore ladnie
wygladaja ale ich praktyczne powodzenie jest zalezne od duzych
umiejetnosci i doswiadczenia druzynowego, kadry, specyfiki srodowiska i
kilku innych czynnikow.
A przeciez pierwotnie metoda harcerska i motodyki (szeroko rozumiane -
np. metodyki obozow itp.) byla prosta i oparta na kilkunastu naturalnych
zasadach dotyczacych motywacji, identyfikacji, tworzenia wspolnoty itp.

90% problemow, z ktorymi spotykamy sie w dzialalnosci harcerskiej, sa w
moim odczuciu problemami wynikajacymi z braku stosowania tych zasad. Ale
reforma w ZHP poszla w kierunku ich zmiany i ustandaryzowania.
Zamiast stawiac na celowosc pracy i rozwijanie kreatywnosci w
realizowaniu metody harcerskiej, tworzone sa coraz bardziej szczegolowe
szablony dzialania.
To - moim zdaniem - jest bardzo wyniszczajaca strategia dzialania. Ale
nic nie wskazuje na to, by od niej odchodzono.

A ja nie wiem czemu tak jest. Czy ktos z Was umialby wytlumaczyc
dlaczego tak sie dzieje?
Czy to efekt braku refleksji? Czy efekt racjonalnej analizy, ktora
wykazala ze dysponujemy taka kadra, od ktorej kreatywnosci i
pomyslowosci oczekiwac nie mozna, wiec trzeba im szablon dac do reki?

Ten watek wiaze sie dla mnie z tematem wydawnictw. Moze on troche
wyjasni skad mam takie krytyczne nastawienie do publikowania
podrecznikow. :)

pozdrawiam
olek