Re: [Czuwaj] partyzancki plan pracy obozu - prośba o pomoc

Bartosz Firlik bfirlik w op.pl
Śro, 5 Lip 2006, 09:59:56 CEST

> 1.czy udalo Ci sie juz zglebic chocby podstawy historii
> Zgrupowania Swietokrzyskiego AK "Ponury-Nurt"?
> Absolutnym minimum jest tu ksiazka Cezarego Chlebowskiego
> pt. "Pozdrowcie Gory Swietokrzyskie", ktora powinna byc
> Wasza obozowa biblia. Lektura tej ksiazki napisanej
> dosc wartko dostarcza niemalze gotowe opisy gier,
> ale o tym za chwile.

Tak jest - książkę czytałem chyba 4 razy, ostatnio pół roku temu. Tak
więc z tą historią (mimo technicznego wykształcenia) jestem na bieżąco.
Równeiż inne książki Chlebowskiego i nie tylko - ostatnio czytałem
"Pamiętnik z Wykusu", gdzie też sa ciekawe informacje. Tak, jak mówię -
wywodzę się z tej drużyny, więc ta historia jest mi bliska - mimo, że
ostatnie w niej kroki jako mały harcerz stawiałem w roku 1993.

Drużyna nosi imię mjr Jana Piwnika - stąd pomysł, żeby na pierwszym od
tak dawna obozie w ciekawy sposób przybliżyć chłopcom jego postać i
historię. Na Wykusie byłem kilka razy, znam e tereny i mam nadzieję będę
mógł je chłopcom przybliżyć w grach.

Tak, jak pisałem - mam jedynie problem w dobrym wymyśleniu zajęć dla
młdszych harcerzy - od wielu lat działam tylko ze starszymi, z którymi
pracuję w zupełnie inny sposób. Wypadłem z rytmu :)

> 2.gdzie obozujecie? Czy to sa moze okolice Wachocka?
> To istotne bo lokalizowanie historii Zgrupowania
> w konkretnych miejscach Gor Swietokrzyskich bedzie
> jeszcze bardziej atrakcyjne

Niestety nie w Górach Świętokrzyskich - tylko blisko Skwierzyny, czyli
pod drugiej stronie Polski. Ale mam nadzieję, że las i dobra wyobraźnia
wystarczą żeby przenieść się w zupełnie inne miejsce.

> 3.w jakim wieku sa Twoi harcerze? Czy maja jakies
> doswiadczenie w dlugiej ponad 15 km wedrowce dziennej?
> Jest to o tyle wazne, ze wiekszosc opisow potencjalnych
> gier, ktore moga odtwarzac wydarzenia historyczne
> Zgrupowania jest zwiazane z dlugimi ponad 20 km marszami

Jeśli chodzi o wiek harcerzy, to połowę stanowią ludzie w wieku 14-15
lat, a więc prawie wędrowniczym. Oni mogą iść bez końca, przetrwali
wiele burz:) Natomiast druga połowa to młodzi, prosto z naboru w wieku
11-12 lat. Czy sobie poradzą? Zależy od tempa marszu. Myślę, że można
dla nich przygotować cos mniej ambitnego fizycznie, ale atrakcyjnego pod
względem fabuły.

> 4.jakie wydarzenia historyczne dobrze opisane mozna
> wykorzystac podczas obozu:
> - 3 oblawy niemieckie na Zgrupowanie
> - zasadzka na Ponurego w mlynie Cioka
> - nocne zajecie Konskich w rocznice wybuchu wojny
> - akcja na pociag w odwecie za pacyfikacje Michniowa
> to tak z glowy na szybko

Ja jeszce planuję:
- koncentracja na Wykusie (to na początku obozu),
- "przesąd czerwonego byka" (myślę jak to ując w grę)
- rozbicie więzienia w Pińsku
- być może zajęcie Szczuczyna

> [...]
> Ponurego, albo do konkretnych mniejszych oddzialow
> typu grupa "Osta" lub zwiad konny "Tarzana" i zaznajamialem
> tak dobrane zastepy z zadaniem zywcem wzietym z historii
> analogicznego oddzialu. To co bylo pozniej wynikalo z tego,
> jak harcerze zrozumieli zadanie i je realizowali - nie zawsze
> bylo to dokladnie to samo co zdarzylo sie rzeczywiscie:-)
> Zawsze jednak wiedzieli jakie poszczegolne oddzialy mialy
> zadania, gdzie i jak sie to odbywalo, co oczywiscie trzeba
> bylo dokladnie opowiedziec przy podsumowaniu na ognisku.
> Do tego jednak potrzebna Ci bedzie wiedza wyczytana - inaczej

Pomysł z podzieleniem zastępów też mi się podoba - myślałem tez nad tym,
żeby do gry wprowadzić "zdrajcę", jednego ze starszych harcerzy, kóry
podczas obozu będzie kimś na kształt "agenta". Pod koniec "zmobilizuje"
sąsiedni podobóz chłopaków, którzy (jest ich więcej!) napadną na nasz
obóz i zmuszą nas do ucieczki. Gra trwać może 1-2 dni a całość zakończy
się zwinięciem obozu.

Tyle na szybko - jestem Wam bardzo wdzięczny za pomoc!

--
Bartosz Firlik
od niedawna opiekun