co na haczyk?, by³o RE: [Czuwaj] P³yta CD z ¯ycia Warszawy - eot.

Radek Paszkowski radekpa3 w wp.pl
Pon, 26 Cze 2006, 12:27:08 CEST

Micha³ Górecki napisa³(a):

> Problem polega na tym, ¿e dla ciebie alternatyw± dla radosnej twórczo¶ci
> harcerskiej jest hiphop albo "inne techno".
> Po pierwsze istnieje wiele innych nurtów popularnych w¶ród m³odzie¿y. Tak¿e
> te niszowe takie jak gospel, czy folk, nie mówi±c o rocku.

Wierz mi, ¿e swoje problemy znam lepiej ;PP
Wiedzia³em, ¿e gdy napiszê "hip-hop" skupisz siê na tym okre¶leniu
w³a¶nie. :] Ale to efekt Twoich (zwróæ uwagê, ¿e mimo wszystko piszê to
z wielkiej litery) ogólnych stwierdzeñ. "Ma byæ nowoczesne" OK. A podaj
jaki¶ konkret ¿eby definicja by³a klarowna?! Podajesz ogólniki, a gdy
dochodzi do dyskusji o szczegó³ach zaczynasz kluczyæ. :/

Nie s³ysza³em jeszcze ¿adnego dobrego wykonania harcerskich piosenek w
stylu gospel, choæ sam nurt jest mi znany od.. ja wiem 20 lat??
O folku i rocku przez grzeczno¶æ nie wspomnê :] Ale nie twierdzê, ¿e
znam wszystkie te nurty perfekcyjnie. Mog³o mnie co¶ omin±æ.

Jako¶ wydaje mi siê, ¿e zrobienie dobrej aran¿acji piosenki harcerskiej
w stylu gospel czy rock to wyzwanie dla najlepszych muzyków, a dla nawet
dobrego zespo³u wêdrowniczego rzecz niemal niewykonalna. Bo sam gospel
chocia¿ w Polsce znany jest od wieeelu lat nie doczeka³ siê jakiej¶
wielkiej ilo¶ci utworów. Czy dlatego, ¿e jest nieatrakcyjny lub stary?

> Po drugie - tak, mo¿na tak¿e wykorzystaæ hip hop. I naprawdê nie ma w ogóle
> znaczenia fakt, ¿e starsze pokolenie go nie trawi (ja zreszt± te¿). Wa¿ne
> jest, ¿e s³uchaj± tego dzieciaki.

Nie skre¶lam z definicji hip-hopu ani niczego innego. Skre¶lam jedynie
paplanie o nowoczesno¶ci bez konkretnych pozytywnych przyk³adów i
(zw³aszcza) dzia³añ.
A czy _musimy_ podawaæ na przynêtê dzieciakom co¶, czego s³ucha
_fragment_ ich populacji? Nie wiem. Z opowie¶ci dziecka wiem, ¿e w jej
klasie du¿o wiêksz± popularno¶ci± cieszy siê Mandaryna, Doda i takie
tam. Mo¿e wiêc musimy robiæ harcerskie p³yty w takim w³a¶nie stylu???
Jeszcze bardzie "nowoczesne" i bardziej trafiaj±ce do dzieci?

> Radek pope³niasz zasadniczy b³±d, niestety nie tylko ty, ale bardzo du¿a
> czê¶æ instruktorów.

Rozumiem, ¿e tylko przez po¶piech zapomnia³e¶ dodaæ IMHO. Czy mo¿e ju¿
awansowa³e¶ na metodycznego guru harcerstwa (nie tylko ZHP) :P ?

> Cz³owiek nie maj±cy nic wspólnego z harcerstwem (a jego chcemy zwerbowaæ!)
> odbiera to zupe³nie inaczej!

Piszesz o sprawach do¶æ oczywistych. Ale nie s±dzê, by p³yta do³±czona
do ¯W powodowa³a równie wielkie zniesmaczenie w¶ród harcerzy czy ludzi
"z zewn±trz" co namiêtnie uprawiane publicznie pl±sy typu "kó³ka dwa".

> Powiedz mi, kiedy ostatnio mia³e¶ do czynienia z naborem? Co trzeba robiæ na
> naborze, ¿eby harcerze, czy harcerze starsi przyszli do dru¿yny? ¦piewaæ
> harcerskie piosenki? :]

Osobi¶cie zdecydowanie dawniej od Ciebie. Wiesz o tym do¶æ dobrze. Za to
  czy starsze do¶wiadczenie nie jest nic warte? A do¶wiadczenie rodzica
wspomagaj±cego jakie¶ ¶rodowisko harcerskie? A do¶wiadczenie przyjaciela
kilku ¶rodowisk wêdrowniczych, którym podrzuca siê jakie¶ pomys³y m.in.
na nabór i o zgrozo - sprawdzaj± siê? Acha - pomys³y polegaj± nie tylko
na ¶piewaniu :)
Oj, g00rek, staæ Ciê na bardziej wyrafinowan± retorykê ;P
Tym bardziej, ¿e Twój wiek te¿ przestaje byæ "nowoczesny" ;)

> Je¶li kierujemy co¶ do spo³eczeñstwa to musimy to przet³umaczyæ z
> harcerskiego na POLSKI.

Nie wiem czemu uparli¶my siê zaw³aszczaæ dzia³ania niezale¿nego podmiotu
rynkowego jako swoje?
Z przekazanych dot±d na listê informacji wynika³o, ¿e ¯W chcia³o wykonaæ
p³ytê z piosenkami harcerskimi, zwróci³o siê o pomoc, kto¶ tej pomocy
udzieli³ w dobrzej wierze, z jak najlepszymi chêciami i najlepiej jak
umia³, a teraz zespó³ wron kracze jak czyja¶ praca wygl±daæ powinna i
jak bardzo psuje obraz harcerstwa. :/

P³yta idealna nie jest. Nobody's perfect. Wydawa³o by siê to oczywiste,
ale jak zawsze - ³atwiej co¶ poddaæ krytyce ni¿ zrobiæ to samemu
porz±dnie - i wtedy poddaæ pod os±d.

Swoj± produkcjê (bardziej mojej ¿ony i córki) - p³ytê z piosenkami
zuchowymi "Wesó³ i ¶mia³y" jaki¶ czas temu podda³em pod os±d publiczny i
zbyt wiele negatywów nie us³ysza³em. Choæ p³yta by³a finansowana z mojej
prywatnej kieszeni uda³o siê stworzyæ zespó³, zaprosiæ do wspó³pracy
nienajgorszych muzyków (Jurek Filar ex Nasza Basia Kochana, Roman Ziobro
ex Stare Dobre Ma³¿eñstwo itd...) i wydaæ ewidentnie niekomercyjn± p³ytê
- sprzedawan± po kosztach.

Jestem tzw. "ma³y Kazio" wykona³em jakie¶ tam zadanie z w³asnej
inicjatywy i za w³asne fundusze. Mo¿e teraz Zwi±zek jako du¿a i powa¿na
instytucja wykona co¶ podobnego lub lepszego?
A mo¿e jego wyspecjalizowana komórka - _tak¿e_wydawnictwo_ "4 ¯ywio³y"
rozpocznie cykl dzia³añ promocyjnych Zwi±zku, w¶ród których znajdzie siê
p³yta z niezwykle atrakcyjnymi dla potencjalnych harcerzy aran¿acjami
harcerskich piosenek? Chyba to bêdzie rozs±dniejsze i bardziej
po¿yteczne ni¿ "zlewanie" ka¿dej pojawiaj±cej siê inicjatywy i dzielenie
w³osa na czworo post factum?

Pozdrawiam,
Radek

--
Czlowiek nie po to zostal stworzony, by pracowac,