Bialy Orzel - BY£O: Re: [Czuwaj] P³yta CD

hm. Rafal M. Raniowski HR rafal w harcerz.pl
Wto, 27 Cze 2006, 09:50:58 CEST

----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, June 26, 2006 3:13 PM
Subject: Re: [Czuwaj] P³yta CD

> Zwi±zek ma wielki.
>
> Naszym GOD£EM jest SREBRNY orze³. W koronie, rzecz jasna.
>
> Nazwa za¶ HERBU (wg Konstytucji zwanego god³em) jest "BIA£Y ORZE£", co nie
> zmienia faktu, ze orze³ jest srebrny.
>
> DJD
> --
No moze niezupelnie :)

Sytuacja wyglada tak:
Herby i godla Panstw (tych europejskich) powstaly na zasad heraldycznych
(dla chetnych rozwine calosc na priva). W heraldyce przyjmuje sie
nastepujace tynktury (barwy):
a) metale: zloto, serbro
b) kolory: niebieski, czerwony, purpura, czarny, zielony
c) futra: gronostaje, sobole, popielice

Ze wzgledu na pewne uproszczenia zwiazane z wykonywaniem herbu (a co za tym
idzie i kosztem) metale przedstawiano za pomoca barw - zloto - zoltej i
serbro - bialej.

Elementem skladowym herbu jest:
1. tarcza,
2. god³o,
3. he³m,
4. klejnot,
5. korona

Do tego dochodz± jeszcze:
6. barwy herbowe, czyli tynktury (o ktorych pisalem wyzej),
7. zewnêtrzne ozdoby herbu, takie jak: labry, trzymacze, p³aszcze, dewizy,
ordery.

Elementem ró¿ni±cym herb polski od zachodnioeuropejskiego jest zawo³anie,
czyli proklama.

Godlo to figura zaszczytna, ktora jest umieszczana na tarczy. I tak Godlem
Polski jest Srebrny Orzel, przedstawiany na tarczy herbowej w kolorze
Bialym. Stad uproszczenie - Bialy Orzel, ktory jest umieszczany na Czerwonej
Tarczy Herbowej. Byl to herb Piastow.

Pierwsze wizerunki Orla, to denar Boleslawa Chrobrego z ok. 1000 roku
(trwaja spory, czy to rzeczywiscie byl Orzel, a nie inny ptak), brakeat
Kazimierza Sprawiedliwego z ok. 1222 roku. Za pierwszy poswiadczony
wizerunek herbowy Orla uznaje sie wizerunek z pieczeci Henryka Poboznego z
ok. 1224 roku, a takze z pieczeci majestatycznej krola Przemysla II z 1295
r.

Srebrny Orzel, malowany biala farba na czerwonej tarczy, jako herb Piastow
wszedl na stale do historii Polski i scisle zwiazal sie z naszymi dziejami.

Pozdrawiam :)
Viking-Szczecin

P.S. Genealogia i heraldyka to moje male hobby od jakis 12 lat :)

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej Czuwaj