Re: herb, bylo: Re: [Czuwaj] P³yta CD

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 27 Cze 2006, 13:36:19 CEST

----- Original Message -----
From: "hm. Rafal M. Raniowski HR" <rafal w harcerz.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, June 27, 2006 10:49 AM
Subject: Re: herb, bylo: Re: [Czuwaj] P³yta CD

Dyskusja jest ciekawa i merytorycznie warto¶ciowa, pytanie tylko czy ma
jeszcze jakikolwiek zwi±zek z
tre¶ci± piosenki "Ramiê prê¿"? Piosenka jest piosenk±, a nie traktatem
naukowym z heraldyki, autor mo¿e sobie pozwoliæ na licentia poetica.
Wydaje mi siê zdroworozs±dkowo, ¿e  autor s³ów móg³ mieæ na my¶li np.
metalowego orze³ka z czapki wojskowej, jaki¶ medalionik, czy inne plastyczne
wyobra¿enie or³a w metalu, a nie taki herb jak wisi w klasach szkolnych i
urzêdach.
I przypomnê tylko s³owa Wieszcza:
"Wprz±g³szy w swój rydwan or³y z³ote obok SREBRNYCH
Od puszcz libijskich lata³ do Alpów podniebnych
Ciskaj±c grom po gromie w Piramidy, w Tabor
W Marengo, w Ulm, w Austerlitz. Zwyciêstwo i Zabor
Bieg³y przed nim i za nim [...]"

pozdrawiam
GS

> [...]
> tworzenia herbu. Dopiero pozniej wprowadzono tzw. reguly alternacji, czyli
> zasady zabraniajacej kladzenia barwy na barwê oraz metalu na metal.
> Wyjatkiem byl kolor czarny. Samej zasady czasami nieprzestrzegano, a na
> pewno podchodzono z lekcewazeniem w Polsce, "albowiem znak a figura czyni
> herb, a nie pole i barwa".
>
> Jesli zas godlo na tarczy przedstawialo np. postac ludzka, to ubarwienie
> postaci moglo przybrac naturalna barwe karnacji skory i nie lamalo to
regul
> alternacji. Tak samo w przypadku ubarwienia siersci zwierzat, itp.

XVI