[Czuwaj] Dylematy Statutowe

Jerzy Łukaszewicz jeluk w wodn.lublin.pl
Śro, 28 Cze 2006, 12:43:05 CEST

----- Original Message -----
From: "Ryszard Rutkowski" <ryszardrutkowski w tlen.pl>

> Nie ma przepisów wykonawczych. Jest to ograniczenie prawa wyborczego
> biernego, czyli przesłanka negatywna. Wystarczającym w tym zakresie,
> wobec braku innych uregulowań jest oświadczenie kandydata. Ciężar
> dowodu leży na osobach, które podniosą twerdzenie, że dana osoba jest
> karana.

Szkoda, ze nie ma przepisow wykonawczych, bo np. jak rozumiec satutowe
okreslenie "skazane prawomocnym wyrokiem....."? Czy chodzi o okres calego
zycia, czy ostatnich dziesieciu lat? Bo taki okres jest chyba okreslony,
jesli KRK wydaje informacje o skazaniu. Czyli jesli ktos np. przesiedzial w
wiezieniu trzy lata za malwersacje finansowe w latach 1991-94 to obecnie
moze pelnic funkcje komendnta choragwi czy przewodniczacego komisji
rewizyjnej?

> Na podstawie art. 7 wniosek taki może złożyć sam zainteresowany,
> Zatem władze ZHP takiego prawa nie mają.

Tez szkoda. Pracodawca moze sprawdzic czy jego sprzataczka byla karana, ale
kilkudziedzieciotysieczne stowarzyszenie nie moze sprawdzic, czy osoba
pelniaca spolecznie funkcje kontrolna zwiazku jest "czysta". Dla mnie to
dziwne. I to bardzo.

> No cóż, oprócz tej całej prawniczej paplaniny trzeba pamiętać, że
> jesteśmy harcerzami. Komuś trzeba ufać....

No tak.... zapomnialem o tym ;-)

> Ale przecież to
> "podejrzenie" musi być na czymś oparte. A prawo kandydowania
> stwierdza komisja wyborcza.

Komisja wyborcza na zjezdzie nie jest w stanie tego zweryfikowac w
przeciagu, mniej wiecej, godziny. A skladajacy oswiadczenie nie ma nic do
stracenia podajac nieprawdziwa informacje. Bo jesli sie to wyda, to i tak
nie poniesie dodatkowych konsekwencji ponad te, ktore ponioslby na poczatku
nie kandydujac. Najwyzej go odwolaja i juz.
I w tym momencie mysle sobie, ze za udowodnienie zlozenia nieprawdziwego
oswiadczenia osoba taka powinna byc automatycznie usuwana ze Zwiazku.

I czekam jeszcze na odpowiedz osob obecnych na Zjezdzie Choragwi Stolecznej.
Czy kandydaci do wladz skladali jakies oswiadczenia?

> A krótko rozwiązuje tą sprawę Regulamin NSH w paragrafie 3:
> § 3
> 1.O właściwości sądu harcerskiego w postępowaniu dyscyplinarnym
> decyduje przydział służbowy obwinionego w chwili popełnienia
> przewinienia.

Mysle, ze to definitywnie rozwiewa to moje watpliwosci.
Dziekuje za odpowiedz.

phm. Jerzy Łukaszewicz
Hufiec Lublin ZHP