[Czuwaj] o PH znowu (ale ogólnie! :))

Aleksander Senk senk w post.pl
Śro, 1 Mar 2006, 09:46:36 CET

Seascout napisał(a):

> g00rek - nie!
>
> Bliższy jestem w tej kwestii mojemu koledze ze Szczecina - Adrianowi
> Łaskarzewskiemu, który mówi (w skrócie) że PH to taki kodeks, którego nie da
> się przestrzegać, ale należy i trzeba w jego duchu żyć.

nie, nie, nie! :)))

Kodeks wymaga scislego przestrzegania. Kodeks tworzy sytuacje 0-1.
Przestrzegasz albo nie przestrzegasz.

Wlasnie nazywanie PH kodeksem, moim zdaniem, wprowadza wiele
nieporozumien! :)

Prawo to rzeczywiscie zbior idealow, w ktorego duchu nalezy zyc i do
ktorych nalezy dażyc. Zamiast poprzeczki, do ktorej trzeba doskakiwac,
przypomina raczej czarę, którą trzeba wypełniać.

Tyle, ze rola instruktora wymaga, aby pewne postawy zostaly juz
utrwalone. To, co uchodzi harcerzowi, instruktorowi ze wzgledu na swoją
wychowawczą rolę względem harcerzy juz nie uchodzi. I tu nie chodzi o
wychowanie jakiekolwiek, tylko wlasnie o wychowanie w duchu idealow
Prawa Harcerskiego. Naturalnym jest wiec wniosek, ze instruktor te
nasze, harcerskie wymagania etyczne powinien realizowac w stopniu bardzo
wysokim. Ale oczywiscie pewien margines swobody - miedzy idealem a
zachowaniem nieakceptowany - jest.

I _nie jest_ zlamaniem PH jezeli ktos odbiega od idealu.. W ogole moim
zdaniem to nie jest szczesliwe stwierdzenie "łamac PH".
Zlamac mozna Przyrzeczenie, gdy swiadomie nie chce sie życ w duchu Prawa.
A Prawa mozna po prostu nie realizowac na poziomie odpowiednim do
swojego wieku. Albo ze wzgledu na swoja funkcje.
I to ta _nieprzydatność_ instruktora jako _wychowawczy harcerskiego_
(czyli osoby wychowujacej w duchu harcerskich zasad) jest wg mnie
powodem, dla ktorych instruktorow nalezy ich stopni czy funkcji pozbawiac.
I to sie tyczy nie tylko kwestii picia oczywiscie.

Gdyby takie rozumienie PH i jego wymogow u nas w Zwiazku funkcjonowalo,
to ja naprawde bylbym szczesliwy.. i wtey, mysle, duzo latwiej by sie o
szczegolach rozmawialo.

pozdrawiam
olek