Re: [Czuwaj] Powyżej 1000m npm

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Pią, 10 Mar 2006, 14:36:14 CET

----- Original Message -----
From: "adams" <a.adamski w szpital.koscierzyna.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, March 10, 2006 1:46 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Powyżej 1000m npm

> A widzisz kogoś, kto dokona jakichkolwiek zmian w przepisach w najbliższym
> czasie?

Jeżeli my sami nie zaczniemy o takie zmiany walczyć, to nikt tego nie zrobi.
Listy do wszystkich biur poselskich,
śledzenie dyskusji w prasie górskiej i turystycznej, zarzucanie ministra
odpowiedzialnego za turystykę mailami itd.
Swoje może zrobić każdy instruktor. A o wiele więcej mogą zrobić nasze
władze naczelne.

A widzisz jakieś inne rozwiązanie? Czy jako organizacja postrzegana
> przez część osób jako niewygodna w stosunku do konkurencyjnych
tzw.bratnich
> organizacji harcerskich może liczyć na zmianę przepisów?

Zmiana przepisów musiałaby obejmować wszytskie organizacje działające w
takim zakresie jak ZHP. Nie tylko ZHP, nie tylko harcerzy, ale także PTTK,
szkolne koła turystyczne, czy grupy parafialne chcące pochodzić po górach
szlakami JPII. Jak wolność, to dla wszytskich.

Może należy nieco
> inaczej dzieciakom pokazywać góry, może uprawiać taką turystykę mniejszymi
> grupami? - patrolami, zastępami???

Sam uważam że chodzenie po górach w małej grupie jest bardziej pouczające i
wartościowe.
I właśnie ze względu na przepisy na wyjazdach szzczepu  w góry na ogół
stosowałem system podziału na grupy 9-osobowe., z drużynowymi lub
przybocznymi na czele. Natomiast nie zmienia to faktu, że przepis
zabraniający poruszania się bez przewodnika grupami większymi niż 9 osób po
połogich, bulastych górach gdzie nie ma urwisk, przepaści, klamer i
łańcuchów, lawin, kamiennych żlebów, czy wręcz po szlakach latem de facto
spacerowych, jest nonsensowny.
Poza tym jak by miało wyglądać to wędrowanie zastępami? Z samym zastępowym
niepelnoletnim?

> Jak to robią w innych organizacjach skautowych w Europie?

Myślę, że zależy to nie od samych organizacji skautowych, a od tego jakie są
w danym kraju przepisy dotyczące poruszania się po górach.
Swoją drogą warto to sprawdzić i opisać.