[Czuwaj] Re: phm. i obóz

Aleksander Senk senk w post.pl
Czw, 23 Mar 2006, 23:50:08 CET

Piotr Giczela napisał(a):
 > Nikt, nigdy nie wytłumaczył mi po co w ogóle instruktorem
> zostaje 16-latek, skoro wszystkie podejmowane przez niego działania muszą
> być realizowane pod okiem pełnoletniego opiekuna. Myślę, że należy w ZHP
> wprowadzić zapis jaki jest w ZHR - przewodnikiem może zostać człowiek
> pełnoletni.
> Mówię tak i tak myślę, chociaż sam składałem zobowiązanie instruktorskie
> dzień po ukończeniu 16 roku życia.

Piotrze!
Sledz dyskusje tutaj a zrozumiesz :)

To po prostu realizacja hasła "druzynowy powinien byc przewodnikiem".

Niektórzy je rozumieję tak, że skoro ktoś zostal druzynowym, powinien
zostac i przewodnikiem. A jezeli pewien poziom wymagań był za wysoki,
jeżeli poprzeczka wieku była za wysoka, to... to w imię w/w zasady
trzeba było to zmienić.

Tak, tak - wiem, ze to tłumaczenie brzmi dosyć prymitywnie. :)
Ale nawet niedawno na tej liście pojawił się głos sugerujący takie
podejscie. A i w innych miejscach było tego trochę.

Natomiast jest jeszcze jedno wytlumaczenie - ze próba jest narzędziem
rozwoju, że coś sie człowiek dzięki temu uczy, wiec nie powinnismy
blokować rozwoju 16 latkom, ktorzy z wyrokow losu zostali drużynowymi.

Myslenie takie jest sensowniejsze od tego wyzej, ale niestety efekty sa
rownie mizerne - mamy dzieki temu przewodnikow, czyli teoretycznie
"swiadomych harcerskich wychowawców",  ktorych rzwczywista swiadomosc
wychowawcza jest minimalna. I dopiero wraz z próba phm. (albo
wieloletnim doswiadczeniem) zaczyna ona sie pojawiać...
Ale temat zdewaluowania sie stopni instruktorskich w ZHP to juz zupelnie
temat. Nie na dzisiaj, w kazdym razie :)

A wymóg phm.a, zeby moc prowadzic obóz tak zupełnie głupi nie jest.
Niech przewodnik pracuje jeszcze w zespole instruktorskim pod opieka
kogos, kto do pracy z przewodnikami jest (a przynajmniej powinien byc),
przeszkolony.

pozdrawiam
olek