[Czuwaj] Re: system stopni instruktorskich

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Pią, 24 Mar 2006, 00:13:59 CET

Witam!
Odpowiem "na szybko".

----- Original Message -----
From: "Paweł Krzywicki" <pawel.krzywicki w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, March 23, 2006 11:55 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Re: system stopni instruktorskich

> Zadam pytanie, które mnie nurtowało chyba od zawsze. Żeby dobrze je
> zrozumieć trzebaby się wesprzeć rysunkiem, co tutaj jest niemożliwe, ale
> może pomogą liczby.
>
> Wg Was zdobycie danego stopnia instruktorskiego powinno wiązać się z
> osiągnięciem określonego poziomu, czy zrealizowaniem określonego postępu?

Tak. Powinno się wiązać z osiągnięciem określonego poziomu.
Postęp IMHO powinien być najważniejszy przy próbach
harcerskich/sth/wędrowniczych, bo tam rozwój jest najistotniejszy.

> Czy jeśli czyjeś: wiedza, doświadczenia, postawa zdobyte podczas
> realizacji
> próby pwd.wykraczają poza ideę stopnia i wymagania, to jego kolejna próba
> powinna być "prostsza"? Czy może powinna być możliwie jak najbardzie
> ambitna, będąca wyzwaniem? (Taki instruktor kończy wtedy próbę na poziomie
> wyższym niż ten zawarty w idei stopnia i wymaganiach.)

Należy IMHO podjąć decyzję indywidualnie. Wyobrażam sobie sytuacje, w której
należy stopień zdobyć szybko (wtedy osiągnięcie poziomu określonego przez
regulamin będzie wystarczające), jak i takie w których się nie śpieszy i
można próbę skonstruować ambitniej.

> A teraz to samo na liczbach (bo na rysunku się nie da):
>
> Jesli stopień phm. określamy jako np. 7 w 10 stopniowej skali to
> realizując
> próbę phm. mamy dotrzeć do "7"?
>
> A może stopień phm. mierzy się pokonaniem np. 5 stopni, bez względu na to
> czy startujemy z 2 czy 4...?

Jak wyżej.
Stopień instruktorski to nie tylko instrument samorozwoju, jak stopień
harcerski. To głównie instrument pracy z kadrą.
Można to porównać np. do prawa jazdy. Nie powinien go otrzymać ktoś, kto nie
potrafi w miarę bezpiecznie jeździć.

Pozdrawiam!

Krzysiek

ps. http://www.krakowska.zhp.pl/infopage.php?id=304