OT System wartości [było: Re: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj , Tom 19, Numer 40]

Pon, 29 Maj 2006, 17:22:14 CEST

Dnia poniedziałek, 29 maja 2006 17:09, Kamil Mirowski napisał:

> Podstawą jest wychowanie. Wszystko zależy w jakim duchu człowiek jest
> wychowywany.

Jesteś więc Kamilu deterministą. Uważasz, że człowiek jest kształtowany przez
otoczenie (wnioskuję na podstawie dwukrotnie powtórzonego przez Ciebie zdania
wszystko zależy od wychowania). W zależności od wartości wyznawanych w naszym
otoczeniu kształtuje się nasz system wartości i nic poza otoczeniem nie jest
w stanie go zmienić.

To pogląd dość naiwny, nie jesteś pierwszym, który go wyznaje, ale dawno już
temu go kwestionowano. Ponadto, jeżeli obowiązujący(sic!) obecnie system
wartości uznajesz za "dobry", to zdajesz sobie sprawę, że został on
ukształtowany przez powszechną obecność chrześcijaństwa w Europie,
chrześcijaństwo natomiast swój system wartości opiera na Bogu, który jest
opisany w Biblii. Dlaczego korzystasz z tych wartości? Może spróbuj znaleźć
swoje własne, czysto ateistyczne? ;)

> Można być dobrym ateistą, złym ateistą, dobrym wierzącym, lub
> zlym wierzącym. Co sumuje się tym, że można być dobrym lub złym bez względu
> na wyznanie - a wszystko zależy od wychowania.
> Może więc nie powinniśmy odrzucać nikogo, by dać mu szansę być dobrym
> człowiekiem?

Jak to dobrym? Pytanie, które pomijasz to kryterium okreslania dobry/zły.
Uważasz, że ateista-materialista jest zły, źle wychowany, a ty
ateista "uduchowiony" jesteś dobry, dobrze wychowany? Na jakiej podstawie? Co
to jest dobre i złe wychowanie, według jakich kryteriów

Tak naprawdę, to dopiero w sprawach granicznych, nieostrych okazują się
różnice, ale moim zdaniem to jest zupełnie odrębna dyskusja, daleko
odbiegająca od tematyki tej listy.

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
56 WDW "Nieprzemakalni" Hufiec Warszawa-oliborz
http://arkadia.harc.pl/nieprzemakalni/
"Choć droga jest bez końca. Pozornie bez znaczenia.
 Mniemam, że mam powody by drogi swej nie zmieniać"