[Czuwaj] Czym jest harcerstwo?

Michał Górecki goo.listy.dyskusyjne w 4zywioly.pl
Pon, 2 Paź 2006, 12:51:12 CEST

Aleksander Senk napisał(a):

> Stad trzeba sie zgodzic, ze pewne pojęcie okresla pewien byt:
> Harcerstwo, to zbior pewnych konkretnych idei i celow. To pewna
> specyfincza forma implementacji skautingu, ktora dokonala sie na
> ziemiach polskich w drugiej dekadzie XX w.
> To jest wlasnie harcerstwo.
Nie...

To harcerstwo historyczne. Harcerstwo to RUCH mający swoje określone
CELE, harcerstwo to ludzie którzy ten ruch tworzą. To o czym ty piszesz
to "ideały harcerstwa na poczatku jego powstania".

Oczywiście historia obfituje w zmiany, których dzisiaj nie pochwalamy.
Niektóre oczywiście wykorzystywały symbole i nazwy, niektóre bardzo to
nadużywały. Ale to nie oznacza, że należy stać w miejscu. To tak jak
"nie wyjdę z domu, bo mi cegła na głowę spadnie".

Ok - piszesz, że można robić zmianym, ale te dobrze przemyślane. Ale
Olek - kto decyduje o tym, czy zmiana jest dobrze przemyślana? :] Nie
możemy żyć w ciągłym strachu, że jakaś zmiana będzie zła... i nie
dokonywać jej!

Nie ma WZORCA HARCERSTWA trzymanego w Sevres!

Harcerstwo, skauting ma się zmieniać!

Przytocze kolejny cytat, oczywiście z założyciela:

"Chcemy patrzeć na ruch skautowy, nie taki jak jest teraz - w swojej
embrionalnej fazie, ale taki jaki będzie za 20, 30 czy 100 lat, dlatego
powinniśmy  zmieniać go i patrzeć na niego tak szeroko jak tylko się da!"

(Baden Powell, Lipiec 1931)

***

I jeszcze jedno. Pisałem to już nie raz. Harcerstwo to specyficzna
implementacja skatingu. Pfadfinderen to też charakterystyczna
implemetnacja. I Escutismo też.
Każda jest specyficzna.

Co nie oznacza, że wszystkie te specyficzne implementacje tworzyły  i
tworza ruch skautowy! Inaczej stworzonoby organizację, która bazowałaby
na nim, ale nie byłąby częścią skautingu. Takie organizacje też powstały...

Ale ZHP świadomie uważało się za część ruchu skautowego, co potwierdza
bycie współzałożycielem organizacji światowych.