Re: [Czuwaj] bardziej o systemach wartośc, niżo piciu w wieku 45 lat

Pon, 16 Paź 2006, 14:18:19 CEST

----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, October 16, 2006 1:20 PM
Subject: Re: [Czuwaj] bardziej o systemach wartośc, niżo piciu w wieku 45
lat

Pozwolę sobie jeszcze wrócić do stwierdzenia iż:
"Czas pokazał, że (elsowie) nie mieli racji"
Pozornie tak, nawet sam "els naczelny", prof. Wincenty Lutosławski,
po latach przyznał że założenia elsów miały "wady".
Ale jednocześnie przyznał rację swojemu bratu.
Jak sądzisz, któremu i dlaczego ?

> Do okresu przedwojennego sie nie mieszam, acz jak było - podane poniżej
> przykłady dwu słynnych nazwisk to okres przedwojenny.

Tzn. "jak było" ?

> Potem była II wojna - równiez okres, kórego nie chce brac na tapetą - ze
> względow na sytuacje wojny właśnie.

Dlaczego nie ? To bardzo dobry przykład.
Dyskusje w Sz.Sz. na temat abstynencji mogą być bardzo pomocne.

> Potem okres panów druhów, który ciągnie sie do dziś (choć w mniejszym
> natężeniu). I od panów druhów MOIM ZDANIEM należy zacząć.
> Od rygorystycznego
> oddzielenia alkoholu od działalności harcerskiej. Czyli "jedno piwo na
> obozie czy kursie" i "zasłuzonemu harcmistrzowi" mówimy "żegnaj".

Co prawda z "końcówką" fragmentu się zgadzam,
ale muszę zwrócić uwagę na to że wrzucenie do jednego worka
okresu 1945-1949, z okresem po 1956 roku
(a zwłaszcza po 1961 roku)
jest błędne.
Podobnie jak zapominanie o bezpośrednich przyczynach
"specyfiki" okresu po 1956/61 roku.

> [...]
> deklarował (jak wyszło - nie wiem) walke z paleniem.
>
> I tu lezy wg mnie etap drugi - Co z tym zamierzasz zrobić? Czyli jeśli
nic -
> bo nie widze potrzeby walki albo nie chce mi się walki - mówimy panu
> instruktorowi "zegnaj".
>
> I ten etap bym rozszerzył. Nie tylko na abstynencję. Nikt z nas nie jest
> ideałem. Ale jesli nie chcesz podążac drogą walki, powiem to po
> chrześcijańśku - drogą krzyzową walki z grzechem i samym sobą - to
> zrezygnuj. Nie bądź "grobem pobielanym".

Tu się zgadzamy.

> A to pytanie jest do WBiA. Nie wiem, czy była robiona takowa analiza, ilu
> instruktorów deklaruje (anonimowo) pełną abstynencję. Zdaję sobie
natomiast
> sprawę, że z niektórych miejsc musielibyśmy wymazać ZHP z mapy, wiele
hufców
> skurczyłoby się do związku druzyn. Są tego "plusy dodatnie" i "plusy
> ujemne".

Niekoniecznie.
Zastanawiam się nad koncepcją czytelniejszego
niż obecnie "rozgraniczenia ról"
"wychowawców" od "managerów"
Ale to też wymagałoby znacznej odwagi od Związku.

> Tak więc ponowne pytanie - na czym nam - jako ogranizacji harcerskiej,
> skautowej czy jak jej tam - zależy? Bo na razie panuje rozemłanie, ideowo
> każdy w swoją strone rzepke ciągnie, a władze nie robią nic (tzn. robią,
> ostanio zwołany jest jakiś Zjazd Programowy).

Póki co to jeszcze nikt "Zjazdu Programowego" nie zwołał.
Tzn. deklarowane są takie zamiary, a to nie to samo.

Czesław