Re[2]: [Czuwaj] Re: na z³o¶æ nie pozwolimy Polakom chodziædo szko³y...

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Pon, 23 Pa¼ 2006, 21:51:09 CEST

> No ale patrz±c w ten sposób, to podobnie powinno byæ w Niemczech, Norwegii,
> Francji, W³oszech... A jako¶ te spo³eczeñstwa nie stoczy³y siê w powszechny
> analfabetyzm i mimo ¿e nie by³o tam rz±dów komunistów w proradzieckim
> wydaniu...

> Seascout

Niemcy by³y, s± i zapewne bêd± bogatsze od Polski. £adnie przywo³a³e¶
te reformy z miêdzywojnia w poprzednim li¶cie. Mnie siê te¿ bardzo
podobaj±. W ogóle jako technika podszyty bardzo lubiê rozwój
maszynowy, automatyzacjê, nowoczesno¶æ w armii, w ¿yciu itp. Tyle
tylko, ¿e takie ¶wietlane dzia³ania by³y w COP i okolicach, w Gdyni,
na ¦l±sku (którego notabene nie ominê³y t±pniêcia zwi±zane z wielk±
fal± bezrobocia w¶ród górników, po za³amaniu sie cen na rynku wêgla).
Natomiast we wschodniej Polsce wiejskiej, zapuszczonej, zaniedbanej,
pozostawionej swemu losowi, by³a nedza i ¿ebractwo. Ile dziennie
przychodzi³o do mojej babci ¿ebraków, jak ona to mówi³a "dziadów
proszalnych"? Jak my¶lisz? - Po kilkunastu. Kilkunastu dziennie w
ma³ej wsi, kolonii w³a¶ciwie! I nie chcieli pieniêdzy. Chcieli je¶æ...
Pisz±c te wspomnienia starego cz³owieka nie chcê gloryfikowaæ
socjalizmu w wydaniu PPR a pó¼niej PZPR. Jestem z³y, ¿e tak sie
potoczy³a historia i przez pó³ wieku nie mo¿na ich by³o oderwaæ nijak
od steru pañstwa. Ale ju¿ napisa³em, ¿e to oni okradli bogatsz± czê¶æ
narodu, by po trosze rozdaæ biedniejszym. By ich do siebie przyci±gn±æ
spo³ecznymi reformami. Nikt nie chcia³ daæ pieniêdzy, ziemi, fabryk po
to, by mo¿na by³o przeprowadziæ reformy. Przypomnij sobie, ¿e ch³opów
nie chcia³a nasza w³adza uw³aszczyæ i zrobi³ to dopiero zaborca, który
pokasowa³ czê¶æ wielkich maj±tków za udzia³ mo¿nych w powstaniach
narodowych. Zauwa¿, ¿e nie powiod³y siê próby reform
gospodarczo-spo³ecznych w latach miêdzywojennych, bo niewielu znalaz³o
sie takich, którzy na wsi przejmowali siê biedot±. U¿ywaj±c
protestanckiego porównania: nie by³o chêtnych, by tym ludziom
chodz±cym po pro¶bie kupiæ wêdki, aby sobie z³owili ryby.
Czasem lubie pomarzyæ: co by by³o gdyby... No wiêc gdyby nie wojna,
nie Hitler i nie Stalin, to co? To kisi³oby siê wszystko w polskim
kotle. Wcze¶niej czy pó¼niej podci±gnêliby¶my siê do zachodniego
poziomu. By³oby te¿ ile¶ tam ofiar g³odu, nêdzy, bankructw, przemocy,
braku demokracji, mo¿e jakiego¶ przewrotu...
Nigdzie nie twierdzi³em, ¿e rozwój spo³eczny jest tylko dziêki
"komuchom". Bez nich te¿ by by³. Ale prawda historyczna jest taka, ¿e
to w³a¶nie dziêki nim wiele rodzin nie musia³o chodziæ po pro¶bie,
tylko mog³o kszta³ciæ prawie za darmo dzieci.
Poda³e¶ przyk³ad W³och. No to Ci powiem, ¿e jaki¶ czas temu
przeczyta³em powa¿na publikacje na temat pomocy spo³ecznej. Wynika³o z
niej ni mniej ni wiecej tylko tyle, ¿e na po³udniu W³och jeszcze w
latach 70 - spory odsetek ludzi mieszka³ w jaskiniach, w skrajnej
nêdzy. Dopiero oko³o 75 roku wybudowano dla nich specjalne osiedla
mieszkaniowe. Niestety, wygl±da³y na zdjeciach jak osiedla z krajów
Trzeciego ¦wiata. Czê¶æ tych ludzi, wci±¿ pozostaj±cych na pañstwowych
zasi³kach, nie umie pracowaæ ani ¿yæ w warunkach dla siebie zbyt
nowoczesnych. No ale to juz problem socjologiczny.
Przytaczaj±c to zagadnienie chcê zwróciæ uwagê, ¿e u nas, pomin±wszy
klimat, nie by³o w latach 70. ludzi mieszkaj±cych w osiedlach
ziemianek.

--
Pozdrowienia,
 Piotr Giczela