[Czuwaj] zjazd programowy i odnowienie przyrzeczenia

Jerzy Łukaszewicz jeluk w wodn.lublin.pl
Śro, 27 Wrz 2006, 12:07:41 CEST

----- Original Message -----
From: <Rafal.Suchocki w pse.pl>

> A mnie w tej niewątpliwie pouczającej publikacji zastanowiło podanie w
> rozdziale Źródła (sic!) Prawa Harcerskiego:
> Prawo Rycerskie Rycerzy Okrągłego Stołu - ok. 500 r.
>
>Jestem ciekaw źródeł historycznych tej informacji. Myślę, iż ich ujawnienie
>spowodowałoby małą rewolucję w świecie naukowym. :-)

Rewolucje wywolalo by to na pewno spora.

> Dodam iż pierwsze pełne literackie przedstawienie mitu (MITU!)
> arturiańskiego powstało w 1485 roku, zwało się "Le Morte D'Artur" a
> zostało popełnione przez sir Thomasa Mallorego.

Spisanie legend arturianskich i ich zmodyfikowanie na potrzeby
chrzescijanstwa nastapilo juz w XI wieku, przez zakonnikow. Niestety nie
moge od reki podac dokladniejszych danych, albowiem  pisze to w pracy, a
zrodla  na ten temat mam w domu.
Od wielu, wielu lat legendy arturianskie sa moim konikiem. Szczegolnie ich
historyczne podloze. I wlasnie ostatnie badania historyczne wskazuja na dwie
postacie o imieniu Artur (w tlumaczeniu) ktore zyly w III - V wieku, w
odstepie ok 150 lat. W oparciu o ich zycie, powstaly legendy arturianskie.
Na pewno nie jest to w calosci mit, wymyslony przez ludzi.

Nie zmienia to jednak faktu, ze powolywanie sie na Prawo Rycerskie Okraglego
Stolu, jako materialu zrodlowego dla Prawa Harcerskiego jest bynajmniej
dziwne.  Mozna sie powolac na zasady oparte w przekazywanych legendach, a
nie na materiale zrodlowym, ktory nigdy nie istnial.

phm. Jerzy Łukaszewicz
Hufiec ublin ZHP