[Czuwaj] Re: zjazd programowy

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Pią, 29 Wrz 2006, 13:03:46 CEST

----- Original Message -----
From: "Michał Górecki" <goo.listy.dyskusyjne w 4zywioly.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, September 29, 2006 12:25 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Re: zjazd programowy

> Krzysiek, ale mówisz ciągle o alkoholizmie! A jto przypadek jednak
> ekstremalny. Ja mówię o klasycznym człowieku opuszczającym drużynę i jego
> umiarkowaniu w dorosłym życiu.

Ekstremalny?
PARPA szacuje to ekstremum na ok. 800 tys. ludzi w tym kraju a osób pijących
szkodliwie na 2, 2,5 mln. Razem o.k. 3 milionów dorosłych ludzi. To więcej
chyba niż elektorat PiS :)
Im wcześniej się zacznie, tym większa szansa na dołączenie do tego
ekstremum.
A badania z 2003 roku informują nas (http://www.parpa.pl/?subL=2&checkL=10),
że spośród uczniów III klasy gimnazjum 65,8% z nich piło alkohol w ciągu
ostatnich 30 dni, (71,5% chłopców, 60,3% dziewcząt); 29,2% z nich UPIŁO się
w ciągu ostatnich 30 dni (38,1% chłopców, 20,8% dziewcząt);
To nie jest ekstremum, tylko realny problem społeczny.
Opóźnianie inicjacji jest jedynym sposobem, żeby zmniejszać liczbę
uzależnionych.
I uważam, że mamy tu, jako harcerstwo, pewną rolę do odegrania.

Może faktycznie jestem skrzywiony, bo pracuję zawodowo z dziećmi
niedostosowanymi społecznie a także z alkoholikami. Codziennie widzę
problem...

Mimo wszystko uważam, że metoda harcerska idealnie współgra z obecną wiedzą
na temat profilaktyki uzależnień i świetnie się do niej nadaje (jeśli coś
nawala, to czynnik ludzki), nie jesteśmy w stanie uczyć picia umiarkowanego,
zatem jedyne co możemy zrobić to opóźniać wiek inicjacji.

Pozdrawiam!

Krzysiek

Dziewczyny Paryza >>> http://link.interia.pl/f19a3